Tyskland skal feje næste Femern-forhindring af vejen
En tunnel under Femern Bælt må vente, indtil tyske myndigheder godkender den dansk-tyske forbindelse.
En 18 kilometer lang sænketunnel mellem Femern og Rødbyhavn ventes at åbne i 2028.
En 18 kilometer lang sænketunnel mellem Femern og Rødbyhavn ventes at åbne i 2028. Foto: A/s Femern/Polfoto


Gravearbejdet under Femern Bælt kan først begynde, når de tyske myndigheder har sagt god for den faste forbindelse. Og det kan trække ud.

For der er givet 3000 tyske indsigelser mod projektet, og når - eller hvis - det bliver godkendt, ventes to års retssager at følge i Tyskland.

Så selvom transportminister Hans Christian Schmidt (V) mener at være på rette spor, er der stadig en væsentlig, ubekendt spiller i det enorme projekt.

- Den tyske miljøgodkendelse foregår i Tyskland, så den skal man nok ikke give mange bemærkninger i Danmark. Men jeg ved, at tyskerne gør alt, hvad de kan, for at fremme det så hurtigt som de kan, siger Hans Christian Schmidt.

- Vi læner os op ad, hvad den tyske transportminister har sagt: At han mener, at miljøgodkendelsen vil komme i 2017. Men at der er en tradition for, at der følger to års retssager bagefter.

Og derfor ventes det første spadestik at kunne tages i 2019.

Fredag har de danske forligspartier bag den dansk-tyske forbindelse givet grønt lys for projektet.

52,6 milliarder ventes prisen at blive, og hvis arbejdet forløber som forventet, kan strækningen Rødbyhavn-Femern krydses i bil og tog fra midten af 2028.

Transportminister Hans Christian Schmidt forsikrer, at de tyske myndigheder nu holdes op på, at deres fokus skal være på godkendelsen af byggeriet under Femern Bælt.

Hvis ikke byggeriet er gået i gang i 2019, venter en ekstraregning på 300 millioner kroner i form af en kompensation til entreprenørerne.

SF's transportordfører, Carsten Hønge, peger på den manglende tyske godkendelse som den største hindring, efter at aftalen om Femern-forbindelsen er faldet på plads.

- De vigtigste forudsætninger for at komme videre er til stede nu. Vi har fået et blik på økonomien udefra, og det viser, at den hænger sammen, siger Carsten Hønge.

Han henviser til en grundig gennemgang af projektet, som revisionsfirmaet Ernst & Young har stået for.

- Men når det er sagt, så har vi da en ubekendt spiller på banen stadigvæk. Nemlig hvordan godkendelsesprocessen i Tyskland forløber, siger Carsten Hønge.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, understreger, at selskabet bag Femern-byggeriet nu skal koncentrere sig om den tyske miljøgodkendelse.

- Vi har bedt bestyrelsen i Femern Bælt A/S have ekstra fokus på den del. De har heller ikke så meget andet at lave, indtil vi får godkendelsen, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.