Tyske VM-arrangører afviser kategorisk køb af stemmer
Der Spiegels historie om, at Tyskland måske bestak sig til VM-værtskab i 2006 afvises af daværende VM-komité.
Der Spiegel mener, at Tysklands arrangørkomité kan have købt sig til stemmer for at sikre VM-værtskab i 2006. En af de ansvarlige i den daværende komité afviser al snak om fusk.
Der Spiegel mener, at Tysklands arrangørkomité kan have købt sig til stemmer for at sikre VM-værtskab i 2006. En af de ansvarlige i den daværende komité afviser al snak om fusk. Foto: ROBERTO PFEIL/AP


Fredagens store sportshistorie i Tyskland var Der Spiegels historie om, at bestikkelse kan have været årsagen til, at Tyskland fik tildelt værtskabet for VM i fodbold i 2006.

Lørdag gør en af de ansvarlige i den daværende VM-komité alt for at dementere historien.

Der Spiegel hænger historien op på, at Tysklands arrangørkomité betalte 6,7 millioner euro (cirka 50 millioner kroner, red) til Det Internationale Fodboldforbund Fifa for at sikre sig værtskabet.

Den daværende vicepræsident i komitéen, Fedor Radmann, er klar til under ed at afvise enhver påstand om, at Tyskland købte sig til stemmer for at blive VM-vært.

- Komitéen bestak aldrig nogen. Jeg er klar til at sige det under ed. Vi købte ingen stemmer, siger Radmann til Sky Sports News i Tyskland.

Han bakkes op af præsident for Det Tyske Fodboldforbund (DFB), Wolfgang Niersbach, der også slår fast, at der ikke er blevet fusket for at få VM til Tyskland.

- Det kan jeg afvise kategorisk, udtaler han på forbundets hjemmeside og understreger, at intet fusk har fundet sted i hverken forbundet, komitéen, der stod for det tyske VM-bud, eller i den senere arrangørkomité i forbindelse med VM.

DFB-præsident har ifølge nyhedsbureauet Reuters besluttet, at der skal tages juridiske skridt mod Der Spiegel på grund af historien.

Ifølge historien i Der Spiegel skulle komitéen angiveligt have købt sig til stemmer og derved sikret sig værtskabet med 12 stemmer foran Sydafrika, der fik 11, ved afstemningen i 2000.

Det Tyske Fodboldforbund (DFB) har undersøgt, hvad indbetalingen drejer sig om, men har ikke fundet beviser på, at noget ulovligt har fundet sted.

- I undersøgelserne har DFB ikke fundet indikationer på, at der er foregået uregelmæssigheder, eller at man har købt sig til stemmer, lyder det i en meddelelse fra forbundet.

DFB tilføjer dog, at man i en bredere undersøgelse fandt, at indbetalingen i 2005 på 6,7 millioner euro måske ikke er helt efter bogen.

- Pengene er potentielt ikke blevet brugt til det oprindelige formål, lyder det fra DFB.

Franz Beckenbauer, der både som spiller og træner vandt VM med Tyskland, stod i spidsen for arrangørkomitéen, der indbetalte beløbet. Det skulle have fungeret som et bidrag til Fifas kulturprogram.

I den efterhånden omsiggribende Fifa-skandale, der har ført til adskillige anholdelser samt en suspendering af præsident Sepp Blatter, er det også blevet undersøgt, om bestikkelse lå bag, da Rusland og Qatar blev tildelt VM-værtskaberne for henholdsvis 2018 og 2022.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.