Twitters omsætning stiger til knap 600 millioner dollar
Twitters omsætning er steget i første kvartal af 2016. Også antallet af brugere er gået lidt frem.
Twitters omsætning for første kvartal var på knap 600 millioner dollar, men det og forventningerne til det kommende kvartal skuffede analytikerne.
Twitters omsætning for første kvartal var på knap 600 millioner dollar, men det og forventningerne til det kommende kvartal skuffede analytikerne. Foto: Richard Drew/AP


Det sociale medie Twitter leverede i første kvartal af 2016 en omsætning på 594,5 millioner dollar. Det svarer til knap fire milliarder kroner.

Det er væsentlig højere end samme kvartal sidste år, hvor det amerikanske selskab noterede sig en omsætning på knap 436 millioner dollar.

Det viser det nye regnskab tirsdag aften, skriver nyhedsbureauet AFP.

På antallet af brugere kan Twitter glæde sig over en fremgang gennem de seneste tre måneder.

Således havde det sociale medie i de første tre måneder af 2016 i gennemsnit 310 millioner aktive brugere om måneden. I kvartalet før lå tallet på omkring 305 millioner brugere.

Dog er regnskabet ikke så positivt, som analytikerne havde ventet. Og særligt skuffende forventninger giver Twitter-aktierne en lussing på børsen, skriver Reuters.

Hvor analytikerne ifølge Reuters har regnet med, at selskabet i det kommende kvartal ville have en omsætning på knap 680 millioner dollar, regner Twitter selv med mellem 590 millioner og 610 millioner i andet kvartal.

I den såkaldte efterhandel tirsdag er værdien af Twitters aktier dykket med 12,3 procent.

- Det står klart, at Twitter er i problemer, siger Arvind Bhatia, analytiker ved CRT Capital til Reuters.

- Det (selskabet, red.) vokser ikke nær så meget, som folk havde forventet for et stykke tid siden, siger Bhatia videre.

Twitter kom til verden for ti år siden og giver brugerne mulighed for at ytre sig på 140 tegn per pip.

Det bruges flittigt som kommunikationsredskab af blandt andet berømtheder, politikere, sportsfolk, journalister og medier.

Størstedelen af indtægterne stammer fra reklamer på for eksempel mobiltelefoner, som brugerne anvender til at få adgang til Twitter.

Yderligere tjener Twitter penge på virksomheder eller privatpersoner, der betaler for at få promoveret eller fremhævet sig i brugernes tidslinjer, gør en specifik brugerkonto tydeligere eller fremhæver en såkaldt tendens på det sociale medie.

Derudover kommer der penge i kassen for de store mængder data, som Twitter kan indsamle.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.