Trods ballade: Ryanair håber stadig på base i København
Det sidste slag mellem Ryanair og den danske fagbevægelse er ikke udkæmpet endnu.
Ryanairs administrerende direktør, Michael O'Leary, har ikke opgivet kampen mod den danske fagbevægelse.
Ryanairs administrerende direktør, Michael O'Leary, har ikke opgivet kampen mod den danske fagbevægelse. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix


Det kan godt være, at fagforeningerne havde held med at lukke luftfartsselskabet Ryanairs baser i Danmark sidste sommer, efter at man ikke kunne nå til enighed om en overenskomst.

Men det irske lavprisselskab arbejder med planer om at genåbne basen i København, fortæller administrerende direktør Michael O'Leary.

- Vi diskuterer det med Københavns Lufthavn, og første mulighed er at åbne til næste vinter, siger han på et pressemøde i København, hvor fire nye afgange fra hovedstaden blev præsenteret.

Ryanair har igennem mange år fløjet ind og ud af Københavns Lufthavn, men i slutningen af marts sidste år åbnede selskabet som noget nyt en såkaldt base i lufthavnen.

Det medførte et større slagsmål med fagbevægelsen, der varslede sympatikonflikter mod Ryanairs fly.

Arbejdsretten gav fagforeningerne medhold i, at sympatikonflikterne var lovlige. Det nåede dog ikke så vidt, for kort efter lukkede Ryanair både basen i København og i Billund.

Men en genåbning lurer altså, og dermed også en ny konfrontation med fagbevægelsen. Ryanair har i hvert fald ikke tænkt sig at give indrømmelser.

- Deres blokader har jo ikke virket. Vi flyver fortsat ud af Københavns Lufthavn, vi er tredjestørst her, og vi regner med at runde 2,5 millioner passagerer næste år.

- Det eneste, der er sket efter baselukningen, er at der er gået arbejdspladser tabt i Danmark, fordi vores piloter og kabinepersonale er flyttet et andet sted hen, siger Michael O'Leary.

Han mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før Ryanair-basen i København bliver genetableret.

- Hvis ikke det lykkes anden gang, så prøver vi en tredje eller en fjerde gang.

- I sidste ende vil den danske model tabe, fordi den fordyrer rejserne og ødelægger konkurrenceevnen, siger han.

I Københavns Lufthavn har man ingen kommentarer til Michael O'Learys planer om en baseåbning.

- Vi mødes jævnligt med Ryanair, ligesom vi mødes med alle vores andre kunder. Men vi kommenterer ikke, hvad vi taler med vores kunder om, siger pressechef Kasper Hyllested.

Ryanair flyver fra og med næste år til 18 forskellige destinationer i Europa.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.