Træt socialrådgiver: Vores kritik bliver kvalt af manipulerende sprog
Chefer og konsulenter slynger om sig med tomme floskler i stedet for at lytte til kritikken fra medarbejderne, skriver socialrådgiver.
Pædagoger, socialrådgivere og andre offentligt ansatte, som arbejder med mennesker, bliver tit mødt med manglende respekt, når de forsøger at kritisere ændringer på arbejdspladsen, mener debattør.
Pædagoger, socialrådgivere og andre offentligt ansatte, som arbejder med mennesker, bliver tit mødt med manglende respekt, når de forsøger at kritisere ændringer på arbejdspladsen, mener debattør. Foto: Scanpix / modelfoto


Pædagoger, lærere, socialarbejdere og andre offentligt ansatte, som arbejder med mennesker, bliver i disse år mødt med en mangel på respekt grænsende til foragt.

Det skriver socialrådgiver Rikke Wezelenburg i et debatindlæg i Information.

Rigtigt mange oplever nemlig at der bliver skåret ned, ændret og omstruktureret, så de ikke længere føler, at de kan udføre deres arbejde ordentligt og tage sig af de mennesker, de er ansat til at hjælpe. Eller at der bliver foretaget kvalitetsmålinger, som ikke har noget som helst med kvalitet at gøre, fortæller hun.

Men når de offentligt ansatte udtrykker skepsis eller kritik, bliver der ikke lyttet - i stedet bliver kritikken kvalt med tomme ordsprog.

For eksempel er chefer og konsulenter glade for mottoet "Vi er ikke bedre end sidste mand i gruppen." Men dermed gør man de ansatte, som ikke kaster sig ud i forandringerne, til problemet, og overser, at der også kan være en værdi i at stoppe op og tænke sig om, i stedet for at halse hovedløst af sted, mener Rikke Wezelenburg.

Læs hele debatindlægget på Information.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.