Træt af din delle? Her er de sunde alternativer til snacks og fritter
Er du træt af at kæmpe mod kiloene? Her er sunde alternativer, som er mere proteinholdige eller har færre kalorier end de velkendte snacks.
Er du  led og ked af dit bildæk? Måske er det på tide at droppe pommesfritterne.
Er du  led og ked af dit bildæk? Måske er det på tide at droppe pommesfritterne. Foto. Scanpix/modelfoto


Sene aftener og travle weekender kan ofte ende med en skraldespand fyldt med tomme chipsposer, pommes frites-bakker eller pastaposer.

Men der er faktisk nemme og sunde alternativer, der hverken giver dig dårlig samvittighed, bumser eller frygt for badevægten. Eksempelvis kan pommes frites laves af rodfrugter som søde kartofler i stedet for almindelige kartofler. På den måde skruer du ned for kalorierne og op for kulhydraterne.

- Hvis du laver hjemmelavede pommes frites, så bag dem i ovnen og vær opmærksom på, hvad du dypper dem i. Lav en dip af let fraiche i stedet for en fuldfed, og tænk på mængden, siger Mie Lauwersen, der er autoriseret klinisk diætist i Kost- & Ernæringsforbundet, til Ritzau Fokus.

Hun fortæller, at det ikke er maden så meget som de store mængder, der er synderen. Mad, man sluger i store portioner eller hygger sig med over en hel aften, får naturligt efterladt flere kalorier i kroppen end små portioner. Hendes bedste råd er derfor at spise langsomt, tygge maden ordentligt, kun tage én portion og holde fokus på maden - ikke fjernsynet.

- Hvis man ved, man skal have chips eller fredagssnoller, så spis sundt resten af dagen og drik vand til. Man drikker sig sindssygt hurtigt til rigtig mange kalorier, eksempelvis med alkohol, siger hun.

Har du ikke kunne holde den sunde linje dagen igennem, så kan chipsene også skiftes ud med grøntsagsstave eller rugbrødschips, der har mindre salt og mætter bedre. Og kan lysten ikke stilles med frugt eller grønt - så lad være at spise en hel pose chips.

- Man må godt nyde chokolade og slik, men vær opmærksom på mængderne og vær bevidst om forskellen mellem hverdag og fest. Weekenden bliver hurtigt udvidet til morgenmad på arbejdet, fejring af ting, kage til kaffen og så videre, siger hun.

Mie Lauwersen mener ikke, at man skal forsøge at undgå noget mad, men derimod finde en balance. Men der er visse varer, der altid er gode at have i sit køkken, fortæller hun.

Det er blandt andet havregryn, rugbrød, frugt og grønt, der er nøglehulsmærkede og har fuldkornslogo.

- Når man er basismæt, så lokker de tomme kalorier mindre, så husk de små sunde og mættende mellemmåltider af rigtig mad. Det kan være en rugbrødsmad med leverpostej, en ostemad eller et kyllingespyd, siger hun.

 

Sunde alternativer til populær mad: 

- Pommes frites kan laves af søde kartofler, der er en rodfrugt, i stedet for almindelige kartofler. 

- I stedet for supermarkedets chips, så lav dem selv i ovnen af tyndtskåret rodfrugter med en smule olie. 

- Skifts ris ud med proteinrige quinoa, der har næsten samme smag. 

- Kog dit æg i stedet for at lave spejlæg, så slipper du for fedtstof på panden. 

- Sort kaffe indeholder intet fedt modsat café latté, der oftest består af to tredjedele fed mælk. 

- Spaghetti kan udskiftes med grøntsagsspaghetti, der har langt færre kalorier. 

- Kartoffelmos kan udskiftes med blomkålsmos, der har langt færre kalorier. 

- Avocado er et sundt alternativ til smør, mayonnaise eller andre fede ting på pålægsmaden. 

 

Kilde: Vores Puls

 

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.