Lidt mere end hver tredje medarbejder i det offentlige, som har fået en arbejdsskade inden for de seneste ti år, mener, at ulykken skete på grund af travlhed. Det viser en ny undersøgelse blandt fagforbundet FOAs medlemmer.
- Vi ved fra forskning i sikkerhed, at der ofte er en modsætning mellem arbejdstempo og sikkerhed," siger seniorforsker Johnny Dyreborg fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) til Fagbladet FOA.
Travlhed er især et problem, hvis der er tale om opgaver, som medarbejderne skal tænke ekstra over.
- Både en uvant situation og højt tempo er risikofaktorer, og de to ting tilsammen øger risikoen stærkt, siger Johnny Dyreborg.
Dialog om tidspres
Unge og uerfarne ansatte har derfor større risiko for få arbejdsskader, når der er travlt end mere rutinerede kolleger, påpeger forskeren.
Social- og sundhedshjælper Dorte Bækholm har oplevet at få en arbejdsulykke på grund af travlhed.
- Jeg hastede for nogle år siden ind til en blødende borger i et lille rækkehus. I mørket overså jeg en lavtsiddende tagrende og smadrede mine fortænder, fortæller hun til Fagbladet FOA.
Forbundssekretær i FOA Inger Bolwinkel mener, at ledere og medarbejdere må i dialog om, hvordan de undgår, at tidspresset går ud over sikkerheden.
- På mange arbejdspladser er der ikke tid til at tænke over tingene på grund af tempoet, siger hun.