Uber-chauffører risikerer at få lagt deres navne, fødselsdatoer og bilers registreringsnumre ind i et omfattende register, der ligger frit fremme på Facebook.
Det skriver Berlingske mandag.
"Da jeg så det, begyndte mit hjerte at banke virkelig hurtigt. Det er ubehageligt at have sine oplysninger liggende derinde. Det skaber en utryghed for, hvad der kommer til at ske næste gang. Står de en dag foran døren eller bilen," siger den 29-årige Uber-chauffør, Misbah Jørgensen, til Berlingske.
Ved siden af sit job som sygeplejerske på Frederiksberg Hospital kører hun som Uber-chauffør 10-15 timer om ugen for at tjene lidt ekstra.
Ifølge taxabranchen er Misbah Jørgensen og de øvrige danske Uber-chauffører - et sted mellem 1.345 og 1.700 - legemliggørelsen af unfair konkurrence. Registret er oprettet af en gruppe taxachauffører, der gør det for at vise omfanget af det, de opfatter som "ulovlig piratkørsel".
Registeret går dog i flere tilfælde for langt i forhold til, hvor meget man ifølge persondataloven må indsamle, vurderer en række eksperter, som Berlingske har talt med.
Nis Peter Dall er partner og IT-advokat i firmaet Bird og Bird og har et indgående kendskab til persondataloven. Ifølge ham går Uber-registeret over stregen, fordi det minder om et såkaldt advarselsregister, og det er ulovligt, medmindre det er godkendt af Datatilsynet.
"Man må tage et skridt tilbage og stille sig selv spørgsmålet: Hvorfor laver man egentligt den her registrering? Formålet er næppe positivt, og det ligner, at man advarer mod chaufførerne og Ubers tjeneste," siger han til Berlingske.
Sten Schaumburg-Müller, professor på Juridisk Institut under Syddansk Universitet og ekspert i medieret, vurderer, at registreringen går for vidt, når billeder og fødselsdatoer samles ind. Derimod er det dog i orden, at informationer om bilerne samles.
"Taxaselskaberne kan have en interesse i at indsamle oplysninger om forsikringsforhold, eftersom sådanne oplysninger kan indgå i en vurdering af, om Uber fungerer efter reglerne, eller om der er tale om unfair konkurrence," svarer han Berlingske.
Han bakkes op af sin kollega på Syddansk Universitet, ph.d. og ekspert i persondataret, Hanne Marie Motzfeldt.
"Ytringsfrihedshensyn kan bære meget, når der er tale om en debat som denne, men der bliver gået for langt i den indsamling og offentliggørelse, der sker. Det er ikke nødvendigt at nævne folks fødselsdatoer og navne for at have en diskussion om Uber," siger hun.
Det er stadig uafklaret, om Ubers tjeneste står på den rette side af loven. En retssag i Københavns byret skal klarlægge, om chaufførerne kan straffes for at køre piratkørsel. Når den sag er afsluttet i juni, kan en større sag mod selskabet eventuelt begynde, har justitsminister Søren Pind (V) tidligere slået fast.