Politiske reformer, store sagsbunker og it-koks giver voldsom stress blandt socialrådgivere, viser en aktindsigt, som Ugebrevet A4 har fået i Arbejdstilsynets afgørelser.
Og det rammer borgere, når sagsbehandlere er så fortravlede, at de ikke kan behandle alle sager ordentligt, fastslår Thomas Bredgaard, lektor på Center for Arbejdsmarkedsforskning, Aalborg Universitet.
- Hvis sagsbehandlerne ikke har tid og overskud, er der risiko for fejl. Det betyder, at borgere ikke får de ydelser, de er berettiget til eller den indsats, som bringer dem tættere på arbejdsmarkedet. Hvis nogle sager sejler derudaf, og man ikke får taget fat i borgerne, bliver indsatsen virkningsløs, vurderer han og konkluderer.
- Det er et samfundsmæssigt problem.
Da Arbejdstilsynet i oktober 2015 var på kontrolbesøg på Jobcenter Aarhus, afdelingen for dagpenge og kontanthjælp, fortalte socialrådgiverne:
- Sagsmængden har ifølge sagbehandlere aldrig været så voldsom som nu. Vi kører derudaf i overhalingsbanen.
Socialrådgiverne i Aarhus er ikke ene om at føle sig pressede. Sidste år besøgte Arbejdstilsynet 121 afdelinger på jobcentre. 48 gange løftede tilsynet pegefingeren, fordi medarbejderne gennem længere tid var tidspressede og havde så stor arbejdsmængde, at det kunne gøre dem syge. 17 gange var der tale om påbud.
Ugebrevet A4 har fået aktindsigt i Arbejdstilsynets afgørelser for jobcentrene i Aarhus, Hedensted og Thisted. Her fortæller sagsbehandlerne samstemmende, at de har så travlt, at det går ud over borgerne. I afdelingen 'Dagpenge og kontanthjælp' i Aarhus Kommune oplyser socialrådgiverne blandt andet:
- At man ofte ikke har et overblik over sine sager, fordi arbejdsmængden er overvældende stor.
- At man ikke kan huske, hvad man har gjort i forhold til sagerne grundet et stort og hektisk tidspres.
- Og at man flere gange om ugen laver fejl.
I Thisted fortæller socialrådgiverne på jobcentret, at overblikket smuldrer, aftaler fra telefonen glemmes og samtaler bliver ikke altid holdt rettidigt.
I Hedensted oplyste sagsbehandlere til Arbejdstilsynet, at bunker af opgaver bliver ikke løst og krav i lovgivningen bliver ikke imødekommet. Herefter fortæller medarbejderne, at dokumentationsopgaver er hængepartier i flere måneder, og at tidsfrister ikke nås i ressourceforløb og indsatsplaner. Presset fra mails kan også være tyngende.
- Medarbejdere oplyser om adfærd, hvor man ganske enkelt sletter ulæste mails ud fra devisen, at hvis den er vigtig, så kommer den igen, skriver Arbejdstilsynet.
Chef for beskæftigelse i Hedensted Hans Christian Knudsen siger til Ugebrevet A4, at det forværrede arbejdsmiljø skyldes én ting: politiske reformer, som betyder mange ændringer for medarbejdere og borgere.