Hver fjerde dansker i job oplever ryge-relaterede konflikter på jobbet, viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Norstat har foretaget for Dansk Erhverv.
Det skriver metroxpress.
Siden 2007 har det været lovpligtigt for virksomheder at have en rygepolitik. Men der kan stadig være uenigheder mellem rygere- og ikkerygere eller andre rygerelaterede problemer på jobbet. Derfor kan det være en idé at kigge rygepolitikken igennem, lyder rådet fra arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv Anne-Marie Røge Krag.
- Vores primære råd er, at reglerne skal være meget klare og kommunikeres ud til medarbejderne. Det kan for eksempel være at anvise et bestemt udendørsareal til rygning og samtidig have formuleret, hvad konsekvensen er, hvis reglerne ikke overholdes, siger hun til metroxpress.
Opstår der konflikter i en medarbejdergruppe, hvor ikke-rygere måske synes, at rygerne holder for mange rygepauser og ikke bidrager til opgaveløsningen på lige fod, er det ledelsens opgave at tage hånd om det, påpeger hun overfor metroxpress:
- Ledelsen kan eksempelvis gøre det ved at fortælle medarbejderne, at vi alle holder mindre pauser i løbet af en dag, og at ledelsens fokus er, at opgaven bliver løst. Hvad medarbejderne gør i de mindre pauser i løbet af arbejdsdagen - om det så er at ryge eller have en uformel snak hen over en kop kaffe - har ikke den store betydning, siger hun.