En ny afgørelse fra EU-Domstolens generaladvokat strammer nettet om Ryanairs forretningsmetoder og gør det sværere for flyselskabet at ignorere andre EU-landes arbejdsmarkedsregler.
I afgørelsen fremgår det, at det irske flyselskab tager fejl ved at hævde, at irsk lov gælder for alle deres ansatte - selv når de er baseret i et andet europæisk land.
Det skriver Fagbladet 3F.
Ifølge generaladvokaten skal uenigheder om arbejdsforhold for kabinepersonale og piloter afgøres i det land, hvor den ansatte er baseret. Hvis den ansatte har hjemmebase i Belgien, er det altså belgiske regler, der gælder.
EU-Domstolens generaladvokat fungerer som rådgiver for dommerne. Afgørelsen er ikke endelig, men dommerne følger for det meste generaladvokatens anbefalinger.
Afgørelsen blåstempler ifølge 3F Transport en dom fra den danske arbejdsret fra 2015.
Her vurderede retten, at fagbevægelsen havde ret til at konflikte og sympatistrejke mod Ryanair, fordi flyselskabet ikke ville forhandle overenskomst med fagforeningen FPU, som organiserer kabinepersonale. FPU ville tegne overenskomst med Ryanair på vegne af de kabineansatte, der skulle have hjemmebase i Danmark.
Dengang opfordrede Ryanair Arbejdsretten til at bringe sagen for EU-Domstolen, hvilket ville have fået sagen til at trække i langdrag.
Ifølge 3F Transport viser generaladvokatens afgørelse, at den danske dom var helt i tråd med EU's regler.
- Dette her sætter en tyk streg under, at dommen i Danmark er rigtig. At den på ingen måde er i strid med EU-reglerne, siger Karsten John Kristensen, forhandlingssekretær i 3F Transportgruppe.
- Vi har fået slået fast, at man kan bruge base-begrebet til at afgøre, hvor folk arbejder. Og dermed hvem der har ret til at forhandle løn på deres vegne, siger han.
Det er en belgisk sag fra 2011, som generaladvokaten har taget stilling til. I sagen var det en flok kabineansatte, som var hyret af rekrutteringsselskabet Crewlink til at arbejde for Ryanair. De ansatte havde i deres kontrakt pligt til at bo max en time væk fra den belgiske lufthavn Charleroi, som var deres base.
En belgisk fagforening rejste på de ansattes vegne en sag om arbejdsforholdene i Ryanair ved belgiske domstole. Modsat den danske domstol henviste den belgiske arbejdsret sagen til EU-Domstolen for at få afgjort, hvilket lands regler, som gælder for de ansatte i Ryanair og Crewlink.
Hvis EU-Domstolen følger generaladvokatens anbefaling, vil dommen være principiel. Det vil sige, at nye sager om samme spørgsmål skal følge EU-Domstolens afgørelse. Der er endnu ikke fastsat nogen dato for dommen.
Ryanair har i en mail til Fagbladet 3F skrevet, at flyselskabet vil se nærmere på den "ikke-bindende afgørelse" fra generaladvokaten.