Når en skole, vuggestue eller børnehave skal ansætte en ny medarbejder, skal der indhentes en børneattest. Den attest skal tjekkes og herefter godkendes hos kommunen.
Men langt fra alle disse attester, når frem til Københavns Kommune, viser en ny revisionsrapport fra Deloitte, der slår fast, at kommunen har haft 'manglende systematisk kontrol' med attesterne, skriver DR P4 København.
- Hvis en ekstern revision påpeger fejl i forvaltningen, så skal jeg som øverste leder tage det her meget seriøst og gøre noget ved det, siger børne- og ungdomsborgmester, Pia Allerslev til DR P4 København.
Det er problematisk, mener Dorthe Boe Danbjørg, der er formand for Forældrenes Landsforening, hvis Københavns Kommune har et system, som ikke fungerer som det skal.
- Som forælder vil jeg mene, at hvis man har sat et system som det her op, så skal det fungere, så vi kan være sikre på, at de folk, som skal se dokumenterne også får dem, siger hun DR P4 København.
Hos Københavns Kommune vil man derfor sætte ind med en task-force, der skal få styr på systematikken siger Pia Allerslev, børne- og ungdomsborgmester.
- Jeg kan garantere, at der i fremtiden ikke vil være manglende systematisk kontrol, siger børne- og ungdomsborgmesteren til DR P4 København