Det østjyske firma Pressalit laver hvert år en julefrokost for hjemløse og udsatte. Således også i år. Det skriver TV2 Østjylland.
- Det går til et godt formål, og jeg bliver også stolt som medarbejder af at være med, siger Morten Christensen, sælger hos Pressalit, til tv-kanalen.
På værestedet i Aarhus havde mere end 100 mennesker takket ja til tilbuddet om den gratis julefrokost fredag.
- Det er klart, man siger ikke nej til en god julefrokost, siger Leif Grønbæk fra Skanderborg, der var en af dem.
Også virksomheden Lasertryk.dk forsøger at give lidt uden at få igen. De har lavet en pulje på en million tryksager, som foreninger og organisationer kan søge del i.
Kan være en god forretning
Men det kan faktisk give rigtig fin mening for firmaerne med den form for CSR-arbejde.
CSR står for corporate social responsibility og er et udtryk for virksomheders arbejde med samfundsansvarlige projekter og begivenheder.
- Det kan være en god forretning for mange. Der er øgede krav til, at virksomheder tager et samfundsansvar, og det kan styrke deres omdømme. Nogle ser det også som en måde at værne sig mod kriser. At man har sat lidt ind på kontoen, så man har lidt at stå imod med, hvis der kommer en dårlig historie eller en dårlig oplevelse, siger Line Schmeltz, der er forsker på institut for erhvervskommunikation på Aarhus Universitet.
Hun mener, at der i Danmark er mange virksomheder, der gerne vil tage et socialt ansvar, men at der ikke er den store tradition for at kommunikere om det.
- Det handler også om, at virksomheden kommunikerer på en måde, som folk kan forstå. En julefrokost er til at forstå for os alle, men større problematikker som klima og miljø kan være meget vanskelige at kommunikere på en måde, så almindelige mennesker kan forstå det, siger hun.