Hverken i Danmark eller andre lande vil Uber i længden slippe af sted med at køre efter egne regler og ser stort på færdselsregler på arbejdsmarkedet. Det holder ikke, at Uber lader være med at betale skat i mange lande. Kørselstjenesten vil blive tvunget til at lægge sin forretningsmodel om.
Spådommen kommer fra den øverste chef i international fagbevægelse, Sharan Burrow, i et interview med i Ugebrevet A4.
Som generalsekretær for fagbevægelsens internationale sammenslutning, ITUC (International Trade Union Confederation) repræsenterer Sharan Burrow 180 millioner organiserede lønmodtagere i 162 lande.
- Jeg er helt overbevist om, at fagbevægelsen vinder over Uber på den lange bane, siger Sharan Burrow til Ugebrevet A4.
Hun tilføjer, at det både er i regeringers og fagforeningers interesse, at de nye virksomhedstyper, som kommer med den digitale revolution, overholder spilleregler på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt.
- Hvis alle virksomheder holder op med at betale skat og begynder at opføre sig som Uber, er der ingen skattebetaling. Det vil få hele samfund til at bryde sammen, og det vil regeringer selvfølgelig ikke se stiltiende på, vurderer Sharan Burrow.
Kørselstjenesten Uber har med succes etableret sig i mange lande og har med rekordfart opnået en værdi på 60 milliarder dollar, svarende til cirka 400 milliarder kroner.
Sharan Burrow mener, at det rent faktisk er muligt for politikerne at bremse Uber og peger på et nyligt tiltag i storbyen Austin i den amerikanske delstat Texas. Her er gennemført et krav om, at alle taxi-chauffører skal gennemgå et baggrunds-tjek for lovligt at kunne transportere andre rundt. Det har fået kørselstjenesterne Uber og Lyft til at trække sig ud af Austin.
- Der blev lavet en afstemning blandt indbyggerne i Austin om, hvordan reglerne for taxikørsel skal være. Resultatet er, at Uber er stemt ud. Den slags politiske indgreb er opmuntrende og kan gennemføres andre steder, siger Sharan Burrow, der mener at politikere er for langsomme til at reagere på nye virksomhedstyper.
I Danmark har Venstre-regeringen valgt at lade domstolene tale, før man eventuelt med ny lovgivning vil sætte ind over for Ubers måde at drive forretning på.