Dusøren er et uundværligt redskab i Unitys konstante jagt på nye medarbejdere. Det fortæller Anders Peter Kierbye Johansen, som er hr-direktør i Unity Technologies - en dansk funderet it-virksomhed, der på få år er vokset til en global kæmpe med op mod 1.600 medarbejdere fordelt på 25 lande, 35 kontorer og 55 nationaliteter.
- Vi udbetaler fast 1.000 US-dollars til de medarbejdere, der kan finde de rette personer til vore ledige stillinger. Det er en fast del af vores rekrutteringspolitik, og vi er faktisk meget glade for det, siger Anders Peter Kierbye Johansen til Politiken.
Alle kneb gælder
Alene sidste år ansatte Unity cirka 665 nye medarbejdere - rundt regnet 110 af dem blev fundet af medarbejderne selv. Og den slags dusørordninger breder sig som ringe i vandet, lyder meldingen fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv til Politiken.
- Alle kneb gælder i krig, kærlighed og rekruttering. Om dusøren er en flaske håndplukket vin, et kursus i jordmeditation eller en dusør på 10.000 kroner, det afhænger af den enkelte virksomhed, siger Janus Sandsgaard, fagchef for it og digitalisering i Dansk Erhverv, til Politiken.
- Især it-specialister er en mangelvare i dag. Derfor bliver der kæmpet om de gode folk. Og det bliver kun værre i de kommende år. For alle virksomheder er digitale virksomheder, og manglen på it-specialister rammer derfor ikke kun it-virksomhederne, men erhvervslivet generelt, siger han til Politiken
Laveste ledighed siden 2008
Meldingen er den samme i Ingeniørforeningen IDA, hvor 66 procent af foreningens medlemmer inden for it- og tele-området alene inden for det seneste år er blevet kontaktet af headhunterfirmaer, der har forsøgt at kapre dem til andre job.
- Ledigheden har ikke været lavere siden 2008, så der foregår en intens kamp om de gode medarbejdere, og derfor har flere virksomheder også indført de her findeløns- og dusørordninger for at få de ansatte til selv at finde egnede kandidater i deres private netværk, siger Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen.
- Vi har set eksempler på virksomheder, der har udlovet en hel månedsløn i dusør, hvis en ansat kunne finde den nye medarbejder. Det er et kreativt værktøj i rekrutteringen, som typisk vinder frem, når der er økonomisk fremgang, sådan som vi ser det i øjeblikket, siger Juliane Marie Neiiendam til Politiken.