Anne Sofie Lorentzen har netop fået sit svendebrev. Hun blev den sidste teatermalerelev uddannet fra Det Kongelige Teater. Og måske den sidste i Danmark.
Når Det Kongelige Teater lukker sit scenografiske værksted på Refshaleøen 1. august, betyder det samtidigt en lukning af uddannelsen som teatermaler.
- Jeg har ikke taget den her uddannelse for at lave noget andet. Jeg havde forestillet mig en fremtid på Det Kongelige. Uddannelsen er meget velrenommeret i udlandet, siger den 26-årige elev.
Frustrationen deles af den danske scenograf, Christian Friedländer. Han har skabt talrige produktioner på Det Kongelige Teater.
- Jeg tror, at man begår en kæmpe fejl. Man lukker en uddannelse og en mesterlære, og man kan ikke forestille sig, at den starter et andet sted. Det hører sig ligesom til på en nationalscene. Og så sker det oven i købet med så kort varsel - man drosler ikke engang uddannelsen ned, men lukker helt, siger Christian Friedländer.
Desuden mener scenografen, at Det Kongelige Teater med nedlukningen er helt ude af trit med tiden.
- Man har totalt mistolket, hvad der er en tendens inden for teatret. Når jeg ser forestillinger rundt i Europa netop nu, er der flere og flere scenografer, der bruger de her teatermaler-elementer, siger han og henviser til brugen af store, teatermalede tæpper, limfarver og andre unikke teknikker.
Fra Det kongelige Teaters side forklarer man nedlukningen af uddannelsen med økonomi:
- Det er beklageligt, men en konsekvens af, at vi er blevet pålagt at spare cirka 50 millioner kroner. Og dermed har fundet det nødvendigt at afvikle vores scenografiske værksteder, lyder det fra kommunikationschef hos Det Kongelige Teater, Magnus Restofte.
Er det ikke et anliggende for Det kongelige Teater at værne om et håndværk som teatermalere?
- Det Kongelige Teater er sat i verden for at lave kunst inden for ballet, skuespil, koncerter og opera. Det er vores primære virke. Når det er sagt, så har vi en interesse i, at Danmark bibeholder de fagligheder, der understøtter vores kunst, siger Magnus Restofte og tilføjer, at teatret håber, at beslutningen ikke får kunstneriske konsekvenser.
OBS: Se Fagbladets hjemmeside for billeder af teatermalerne eller kontakt redaktionen.