Fagforeningen 3F får i snit en henvendelse om ugen fra chauffører, der føler sig snydt af deres vognmænd i forbindelse med Flextrafik-kørsel.
Det fortæller DR Nordjylland.
Flextrafik er kørsel med patienter, handicappede, ældre med flere for regionen og kommunerne.
- Jeg fik omkring 60-70 kr i timen, men i min ansættelseskontrakt står der 135 kroner i timen, fortæller chauffør Kim Petersen.
Han arbejdede op til 56 timer om ugen, selvom det maksimalt er tilladt at arbejde 48.
- Det, som de gerne ville have, det var at vi skulle arbejde 19 timer om døgnet. Fra halv fem om morgenen til halv tolv om aftenen. Det skulle vi gerne gøre syv dage om ugen, siger Kim Petersen.
Han fik ingen overtidsbetaling og overskred reglerne for arbejdstid på flere timer. Det var selvom vognmanden, Lundby Taxi, havde skrevet under på, at firmaet overholdt overenskomsten.
De samme vilkår gjaldt Kim Petersens kollega Torry Merbt.
- Der er vi jo så to i det samme firma, der snakker om, at det her, det kan ikke være rigtigt, siger Torry Merbt.
Efter et løntjek hos 3F lagde de sag an mod vognmanden.
Efter mere end et års forhandlinger blev der indgået forlig. Torry Merbt og Kim Petersen blev tilkendt mere end 200.000 kr. i efterbetaling.
Men selv om leverandører eller underleverandører af Flextrafik til NT underbetaler deres chauffører, så er det ikke NT's skyld. Sådan lyder det fra formand for Transportgruppen 3F Aalborg Kim Sunding.
- Jeg vil ikke sige, NT er en skurk, for jeg synes faktisk, NT gør det fornuftigt i forhold til de klausuler, de har stillet op. Jeg synes også, de gør det fornuftigt i forhold til de visioner, de har stillet op. Man vil gerne have ordentlige løn og ansættelsesforhold.
Nordjyllands Trafikselskab (NT) har nemlig indført arbejdsklausuler, når opgaver udliciteres til vognmænd. Vognmændene må gerne sætte underleverandører på arbejdet. Men alle skal overholde arbejds- og sociale klausuler.
Målet er at sikre deres underleverandørers chauffører ordentlige arbejdsforhold, for eksempel Flextrafik-chaufførerne, siger direktør i NT Jens Otto Størup.
- Det betyder, at når en vognmand byder på opgaver hos NT, skal han indikere over for os i kontrakten, hvilken overenskomst, han følger. Vi kræver, at han og eventuelle underentrepenører følger den landsdækkende overenskomst, der er på området.
Alligevel ser 3F i gennemsnit sager om underbetaling én gang om ugen.
- Der er firmaer, som snyder på vægten. Dem jagter vi ligeså meget som 3F gør. Det er jo heller ikke i orden i forhold til andre, der har budt ind på de opgaver, at andre konkurrerer unfair ved ikke at overholde gældende løn og arbejdsvilkår, siger Jens Otto Størup til DR Nordjylland.
Lundby Taxi ønsker ikke at stille op til interview.