Regeringens nye togplan er rigtigt stor for det danske arbejdsmarked - næsten lige så stor som Storebæltsbroen.
Sådan lyder det fra Cowi, som rådgiver i ingeniørteknik, miljø og samfundsøkonomi.
- Det vil give job både på den lange bane og den korte bane, siger direktør for jernbaner, veje og lufthavne, Michael Bindseil.
På kort sigt er det arkitekter, ingeniører og rådgivere, der vil få fordel af de mange investeringer. Men jobskabelsen vil brede sig som ringe i vandet, mener Michael Bindseil.
- Når det så først kommer i udbud til entrepenørene, så bliver det håndværkere, jord og beton-arbejdere og underleverandører af alt fra beton til armeringsstål, træ, søm og hvad der ellers skal bruges, siger han og fortsætter:
- Så det er jo alle mulige brancher, der bliver berørt i sådan et projekts levetid.
Men festen stopper ikke her. Et projekt af denne størrelse vil vække opsigt udlandet, så projektet kan udvikle sig til et eksporteventyr for Danmark.
- Med den ny Lillebæltsbro, Farøbroen, Vejlefjordbroen og Storebæltsbroen som platform er Cowi i dag i stand til at sælge hængebroer og broer i udlandet. I dag er Cowi rådgivere for kunder i hele verden. Uden vores hjemmeerfaring var vi ikke i stand til at sælge det, siger Michael Bindseil.
Det er man enig i i Danske Anlægsentrepenører, der udbygger og vedligeholder Danmarks infrastruktur. Og her tør man godt sætte et tal på, hvor mange job det drejer sig om.
- Der ligger et betragtelig antal job i aftalen. Et hurtigt skøn fra vores side er, at aftalen vil skabe 32.000 job, siger branchedirektør Niels Nielsen til Ritzau.
Ifølge deres beregninger deler arbejdspladserne sig i to grupper. Der skal ansættes 14.000 medarbejdere i anlægsbranchen og derudover omkring 18.000 personer i de erhverv, der leverer materialer eller laver projektering. Det skriver Ritzau.