Togfører-Jan: Vi tager tæskene, når togene er forsinkede
Det er togførerne i DSB, der tager de verbale kindheste, når sporarbejde skaber kaos for de rejsende. Sådan lyder det fra togfører gennem 33 år Jan Pedersen.
Ventetiderne kan være frustrende
Ventetiderne kan være frustrende Scanpix - Kasper Palsnov


Kosten som togfører er hård. En af dem, der ved alt om det, er Jan Pedersen. Han har været togfører i DSB i 33 år.

Han har derfor også mange års erfaring med de konsekvenser, det har for personalet, når togene er forsinkede, og passagererne bliver frustrerede.

Det skete senest i dagene omkring Kristi himmelfart og pinse, hvor kaos omkring sporarbejder på Fyn betød aflyste toge og forsinkelser, og det gjorde mange rejsende sure - hvilket de ansatte i DSB’s toge fik at føle.

- Det frustrerer passagererne, når toget er forsinket, for hvis de regner med at være fremme kl. 9.36, men vi først er det 9:55, så skrider både møder, et fly eller forbindelser med andre tog, forklarer Jan Pedersen og tilføjer:

- Og det skal jo gå ud over nogen, og det er så os, der står i første linje der. Der mærker vi i hvert fald folks frustrationer.

Forsinkede tog er desværre hyppige for tiden som følge af sporarbejde, fortæller han.

- Jeg har i den seneste uge været i København fire gange, og kun en var rettidig. Det er så tre forsinkelser og oven i købet ret store forsinkelser, siger Jan Pedersen.

Kolleger magter det ikke

Med sine mange års erfaring skal der meget til at ryste den 54-årige togfører, men han ser ofte, at kollegaer bliver påvirket af skuffede passagerer.

- Jeg tager det bare fra en ende af, men jeg oplever, at flere af mine kollegaer tænker, ”det her magter jeg ikke.” Fordi man ved alle de problemer, der venter på en, når man står op og møder på arbejde.

Og det er noget, man bør anerkende, mener Jan Pedersen, som peger på, at det kan være svært især for nyere ansatte ikke at tage frustrationerne fra arbejdet med hjem.

Han oplever dog, at personalet er gode til at tale med hinanden og dele dårlige oplevelser. Det gør man i pausen.

- Vi erfarne bliver brugt til at læsse af på, og det kan være med til, at de der har været her i kortere tid har overskuddet til at nappe en dag ekstra, siger Jan Pedersen.

Godt vi kan snakke sammen

Han er glad for på den måde at kunne støtte sine kollegaer, for som han siger:

- Jeg synes det er godt, vi kan snakke sammen. Kan vi ikke det, kan vi ikke løse nogen problemer.

Men hvis toget er forsinket, kan det være svært at finde tid til de støttende samtaler.

Det er nemlig sådan, at personalet på en tur fra Aarhus til København har 35 minutters pause i København. Men hvis toget er 15 minutter forsinket, så bliver pausen også 15 minutter kortere.

- Hvis pausen i København ikke er der, så får man ikke luft, og så går man jo og bærer på det hele vejen hjem til Aarhus, og måske også dagen efter, forklarer Jan Pedersen og tilføjer:

- Og hvis pausen så skrider dagen efter igen, så er det, det bliver rigtig træls.

Tung opgave

Jan Pedersen lægger stor vægt på, at det er omstændighederne af de aktuelle forsinkede sporarbejder, der gør, at arbejdsvilkårene er barske for tiden.

- Jeg tror, at banen (Banedanmark, red.) gør, hvad de kan, og vores arbejdsmiljørepræsentanter kæmper også en brav kamp. Men jeg tror også, det er en tung opgave at løfte det her.

Desuden oplever den erfarende togfører, at rigtig mange rejsende også er søde og rare, selvom de er skuffede over, at togene er forsinkede.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.