Togbøder forældes af Skats manglende inddrivelse
Togbøder der forælde fordi Skat har problemer med inddrivelsen af dem, koster DSB 21 millioner kroner.
DSB's kontrollører har måske givet bøder til 28.000 passagerer forgæves. Bøderne er forældet på grund af problemer med Skats inddrivelse af bøderne, og dermed må DSB vinke farvel til 21 millioner kroner.
DSB's kontrollører har måske givet bøder til 28.000 passagerer forgæves. Bøderne er forældet på grund af problemer med Skats inddrivelse af bøderne, og dermed må DSB vinke farvel til 21 millioner kroner. Foto: René Strandbygaard/free


Skats problemer med inddrivelse går nu ud over DSB i en sådan grad, at der mangler 21 millioner kroner i DSB's pengekasse.

Det er Skat, der står for inddrivelsen af de såkaldte togafgifter, der gives til personer, der kører uden billet.

Problemerne med it-systemerne i Skats inddrivelse betyder nu, at DSB nu må konstatere, at togbøder til en værdi af 21 millioner kroner er forældet, og dermed aldrig bliver indkrævet.

Beløbet på 21 millioner kroner svarer til, at 28.000 bøder er forældet, og bødernes modtager slipper dermed for deres forseelse.

Administrerende direktør i DSB Flemming Jensen håber, at DSB endegyldigt har vinket farvel til de sidste bøder, der er forældet, fordi Skat har problemer med inddrivelsen.

- Vi har valgt at lave en afskrivning på 21 millioner kroner, fordi Skat har haft problemer med at inddrive de kontrolafgifter, som vores personale udskriver til de personer, der ikke har billet, siger han.

- Det er sådan, situationen er nu. Vi har taget den store afskrivning nu.

Skats problemer med inddrivelse stammer fra it-systemet EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem), der både har glemt at opkræve gæld og opkrævet gæld, som var forældet.

Uden de 21 millioner kroner lander DSB på et overskud på 289 millioner kroner for årets første ni måneder.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.