TømrerClaus tordner mod DR: Ensretter danskerne
Danmarks Radio ensretter danskerne ved at spille og sende det samme igen og igen, samtidig med at de udsulter nicherne og det anderledes, siger undergrundsikonet TømrerClaus i et interview med Avisen.dk. Han er aktuel i ny portrætbog, som blæser til kulturkamp mod Danmarks Radio
TømrerClaus mener, at Danmarks Radio er med til at ensrette danskerne og udhule mangfoldigheden ved kun at sende og spille det populære og kendte.
TømrerClaus mener, at Danmarks Radio er med til at ensrette danskerne og udhule mangfoldigheden ved kun at sende og spille det populære og kendte.


TømrerClaus tordner med elektrisk støjrock mod Danmarks Radios elektromagnetiske bølger, når DR P5 i to timer i morgen giver både manden og musikken sendetid.
Musikken er psykedelisk og vrængende, manden er vrængende og holdningsfyldt. Særligt, når det kommer til Danmarks Radios kulturpolitik.

Men hov, vent lidt. Hvem er TømrerClaus?

Måske har du set og lyttet for meget til Danmarks Radio og lidt for lidt til de uafhængige kanaler, hvis du ikke kender ham. I hvert fald hvis man skal tro TømrerClaus, som mener, at DR ensretter os og næsten udelukkende viser det amerikanske og populære og let fordøjelige.

TømrerClaus og holdningerne kan man læse om i den nye portrætbog Prisen For at Ryge Cigar skrevet af forfatteren og samfundsdebattøren Thomas Vilhelm.

Kort fortalt blev han kendt i undergrundskredse som guitarist og sanger i 1970erne med bands som Skousen & Ingemann og Dan Turéll & Sølvstjernerne. En soloplade fra 1978 blev snart efterfulgt af flere af slagsen samt et stort antal musikvideoer.

Han er en self-made man, der blandt andet ejer og driver den lille virksomhed Karma Music, som gennem årene har produceret og ikke mindst solgt psykedelisk blues, punk og verdensmusik.

Hvad er din overordnede kritik af DR?

Der er mange kritikpunkter og flere aspekter, så jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte.

- Men et alvorligt kritikpunkt er manglen på mangfoldighed, for det er lige præcis ikke det, vi danskere, som er ens nok i forvejen, har brug for at få mere af. Og her leverer Danmark Radio et stort bidrag med al deres mainstream. Og især musikdelen er en stor ørken af enslydende musikalske værker.

På DRK kan man se europæiske kunstfilm og filmklassikere, og på P8 JAZZ kunne man lytte sig igennem jazzhistorien forleden. Favner de ikke også nicherne?

- De favner aldeles ikke nicherne. Det, du henviser til, er baggårdskanaler. Det er Danmarks Radios dårlige samvittighed. Når politikerne siger, at de skal levere public service, så peger de på de her kanaler, og så er alt godt.

Men du indrømmer, at DR også har nicherne?

- De har noget, men bestemt ikke alt. Problemet er, at de færreste lytter til de her kanaler, og de kunstnere, som bliver inviteret herind, får næsten ingen gramex-penge (medlemsorganisation, der forvalter musikeres rettigheder. red.) for deres bidrag. På den måde er DR med til at udsulte undergrunden og nicherne.

Mener du, at DR er blevet ringere med årene?

- Problemet er, at når en virksomhed som DR når en vis kritisk størrelse, kommer sneboldeffekten, og snebolden bliver større og større. DR minder i deres virksomhedskultur mere om DONG end en kulturinstitution. De tænker kun i penge og dermed eksponering. Resultatet er, at DR kun spiller og sender det, de fleste vil have, og til sidst har den mainstreammentalitet udsuget alt, der er alternativt og anderledes.

Og handler din vrede mod DR ikke bare om, at du er blevet overset i 40 år?

- Jeg kan klare mig uden DR, det jeg jo bevist. Men hvad med alle de øvrige kunstnere, der falder udenfor DR's mainstreampolitik? Som indehaver af Karma Music-pladeselskab får jeg tit CD'er ind ad døren, som talentfulde bands og kunstnere foreslår, at jeg udgiver. Da jeg ved, at de aldrig bliver spillet i DR, må jeg desværre sige nej tak, for ingen eksponering er lig med intet salg.

Det er 39 år siden, at TømrerClaus sidst blev inviteret i DR til en længere snak, men søndag fra 10 til 12 sker miraklet atter på DR P5.

TømrerClaus

TømrerClaus er aktuel i den nye portrætbog Prisen for at ryge Cigar skrevet af Thomas Vilhelm og udgivet på forlaget DreamLitt.

Født 1945 i Aarhus.

I foråret 1970 flyttede han til Thy-lejren, hvor han blandt andet blev kendt for sit Jimi Hendrix-inspirerede guitarspil.

I 1970erne spiller han sammen med bands som Skousen & Ingemann og Dan Turéll og Sølvstjernerne.

Fra 1975 danner Tømrerclaus både privat og kunstnerisk et parløb med kunstneren Birgit Boline Erfurt, som bliver ved op gennem 80erne.

Han udgiver bl.a. pladen TømrerClaus, som dagen i dag er et samleobjekt for kendere og musiknørder.

I 1976 opretter han Karma Music, hvor han blandt andet producerer musik for Sods (senere Sort Sol) og kultbandet Before.

Gennem www.karma.dk sælger han senere talrige plader fra hippietiden, under- og overgrunden.

Han lavede soundtracket til Peter Øvig Knudsens hippiebøger.

Hittede i 2014 med dokumentarfilmen Under Radaren, som kan ses på Youtube.

Udvalgt diskografi

TømrerClaus, 1978
Syre - med Dream City, 1996
Savania, 2001
En spade er en spade, 2002
Søgelys - med Dream City, 2004
Jeg Var Go' I går, 2005

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.