To ud af tre er blevet kontaktet af falsk it-support
En undersøgelse fra Microsoft viser, at omfanget af it-svindleres aktiviteter er stort - også i Danmark.
Kriminelle forsøger i stor stil at narre adgangskoder eller andre følsomme oplysninger ud af danskere ved at udgive sig for at være it-supportere.
Kriminelle forsøger i stor stil at narre adgangskoder eller andre følsomme oplysninger ud af danskere ved at udgive sig for at være it-supportere. Foto: Kacper Pempel/Reuters


Digitale tyveknægte bliver stadigt mere sofistikerede og prøver hele tiden nye måder af i forsøget på at franarre danskere penge og fortrolige oplysninger.

Det fremgår af en international undersøgelse, som Microsoft har fået foretaget.

Den viser, at 63 procent af de adspurgte danskere inden for det seneste år har oplevet, at svindlere har udgivet sig for at være it-supportere.

Det foregår typisk via telefon, men kan også ske per e-mail eller direkte i browseren i form af et popup-vindue eller viderestilling til en falsk hjemmeside.

Danmark er dog ifølge undersøgelsen et af de lande, hvor færrest mister penge som følge af denne type kriminalitet.

Kun fire procent af de adspurgte har ladet sig narre på en måde, der har kostet dem penge.

Det får dog ikke svindlerne til at holde sig fra at forsøge sig med danske telefonnumre, fortæller Ole Kjeldsen, der er teknologi- og sikkerhedsdirektør for Microsoft Danmark.

- Svindlen har sit udgangspunkt i lande, hvor lønniveauet er meget lavt, og derfor bliver der foretaget millioner af opkald.

- Og de skal altså bare lykkes med det en gang imellem, før det kan betale sig, siger han.

Ofte udgiver de kriminelle sig for at være supportere fra Microsoft, og it-giganten er træt af at blive associeret med denne type svindel.

Rådet fra Ole Kjeldsen er derfor soleklart: Ignorer alle kontaktforsøg fra folk, der udgiver sig for at være fra Microsoft.

- Vi ringer aldrig uopfordret til vores kunder eller sender e-mails, hvor vi beder om deres adgangskoder.

- I hvert fald ikke med mindre de selv har bedt os om det i forbindelse med en supportsag eller i forbindelse med, at de vil ændre deres kode.

I alt omfatter undersøgelsen fra Microsoft 13 lande, og svindlen går tilsyneladende værst ud over indere og amerikanere.

Her har henholdsvis 22 og 21 procent af de adspurgte i disse lande svaret, at de har tabt penge på denne type svindel.

Modsat svarer kun to procent af de adspurgte briter, at det er sket for dem.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.