Tjek her: Er du for naiv i forhold til din bank?
Undersøgelse viser, at danskerne overvejende er utilfredse med deres bank men, at kun de færeste skifter til en anden bank. Danskerne har alt for stor tillid til deres bankrådgiver, siger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Danske Bank har døjet med mange utilfredse kunder i kølvandet på finanskrisen.
Danske Bank har døjet med mange utilfredse kunder i kølvandet på finanskrisen. Foto: Scanpix


Ny undersøgelse viser, at danskerne ikke skifter bank, selvom de er godt utilfredse med den. Faktisk er kun ti procent af de adspurgte tilfredse med deres bank, og næsten hver femte overvejer at skifte bank. De gør bare ikke alvor af overvejelsen, skriver Berlingske.dk.

Ifølge kontorchef Martin Nyvang fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er danskerne simpelthen naive i troen på, at banken og bankrådgiveren tilbyder dem den bedste handel.

Når det er sagt, mener han også, at konkurrencen på bankmarkedet godt kunne være bedre:

"Man skal huske på, at bankerne ikke konkurrerer på pris. De konkurrerer på ydelser som service og nærhed, der i virkeligheden er dyrt og ikke betyder noget for kundens pengepung. Konkurrencen på bankmarkedet kunne klart godt være bedre, end den er i dag," siger han til Berlingske.dk.

Han opfordrer danskerne til at være mere kritiske og eventuelt at placere deres penge i flere forskellige banker for, på den måde, at få de bedste priser.

Hos rådgivnigsfirmaet F10 peger ekspert i privatøkonomi, Søren Skjøth, på, at det er alt det praktiske i forbindelse med et bankskift, der får danskerne til at fortryde:

"Hvis man kommer så langt, at man går ind og taler med en ny bank, springer mange fra, fordi man blandt andet bliver bedt om at medbringe en ejendomsvurdering, lønsedler og årsopgørelser. Det, synes mange, er besværligt, og at man skal give lidt for meget af sig selv," siger han til Berlingske.dk.

Kilde: Berlingske.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.