Du har efter en lang dag på jobbet netop smidt dig i sofaen for at se dit yndlingsprogram i TV med ungerne. Det burde være kvalitetstid og hygge, men du hiver din computer frem, for du skal lige kigge på morgendagens præsentation en gang til.
LÆS OGSÅ: Sådan laver du den bedste datingprofil på nettet
Virker det bekendt?
Der er som sådan ikke noget i vejen for, at du kan arbejde lidt, når du har fri. Men pas på med, at det ikke bliver en ond spiral, der giver stress eller presser dit privatliv ud på et sidespor.
Vil du gerne ændre tendensen, men har svært ved det, så har Oprah.com fundet fire gode råd til dig i forskellige situationer.
Du gennemtænker jobbet konstant
Det kan godt være, at du fysisk er hjemme, men i hovedet er du stadig på arbejdet i gang med at gennemgå alt det, du har sagt og gjort i løbet af dagen.
Hjælp dig selv til at afslutte de samtaler og stop din egen bedømmelse af dig selv ved at vaske hænder.
Jo, den er god nok. Et studie fra University of Michigan viser, at vasker du dine hænder med sæbe, når du træder indenfor derhjemme, så vil det hjælpe dig. Det vil mentalt set være med til at rense dig og dit hoved og nulstille dig.
LÆS OGSÅ: Skær ned på sukkeret uden at blive sindssyg
Du har for mange opgaver
Du har taget arbejde med hjem og sidder oppe den halve nat, fordi du er bange for ikke at nå de ting på jobbet, som du skal.
Forfatter og lektor på Harvard Buisness School fortæller, at det er i orden at tage lidt arbejde med hjem, så længe du bruger eksempelvis tyve konstruktive minutter derhjemme, i stedet for at bruge lang tid på en masse panik.
Har du svært ved at se, hvordan du skal nå alting, så skriv en liste med alle opgaverne og nedfæld samtidig et par tanker om, hvordan du bedst når at blive færdig. Det er i stedet for en seddel, hvor du sætter flueben ved hver løst opgave. Den her er en fremadrettet plan og løsner op for panik og angst.
LÆS OGSÅ: Kvinden bag Bonderøven: Det har sin pris
Du tjekker mailen hele tiden
Du føler muligvis, at det er rart at være opdateret i forhold til din arbejdsmail, men hvis du altid og ofte tjekker den, så er du og dit hjerte under et konstant pres og i alarmberedskab, viser undersøgelser fra University of California Irvine.
Her er der i bund og grund kun en ting, du kan gøre. Når du forlader jobbet, så lukker du ned for din e-mail og nægter dig selv adgang til den hjemmefra. Det er svært, men vigtigt.
Dine følelser afhænger af dit arbejde
Når du har fri, så kan du ikke stoppe dine tanker og eventuel brok over dit job. Selvom du har været i fredagsbar eller sidder til en middag med venner, så fokuserer dine tanker og dine samtaler sig altid om dit job.
Du er nødt til at stoppe din besættelse. Når du hele tiden snakker om dine problemer på jobbet, så vil du også dvæle unødvendig meget ved dem.
Derfor skal du forsøge at snakke om andre ting, selvom det er svært. Tving dine tanker til at tænke på andre morsomme eller gode begivenheder, der skal ske i dit liv, eller find emner som interesserer dig og tal om dem.