December er den måned på året, hvor forbrugsfesten for alvor topper. Vi køber gaver i hobetal, og mange gange sker julegaveindkøbene så sent, at man dårligt nok når at kigge på prisen.
Men vil man gerne spare lidt penge i den dyre julemåned, kan det godt betale sig at være ude i god tid og forberede sig på, hvad man vil købe.
Det fortæller Niels Enemærke, som er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Det vigtigste er, at man er forberedt, så man har en idé om, hvad man vil betale for produktet, men også hvad man kan få varen til i andre butikker. Kort sagt skal du gøre dit hjemmearbejde, siger han til Ritzau Fokus.
Som en del af sin forberedelse kan man også undersøge priserne på internettet. Her finder man typisk billigere priser end i de fysiske butikker, og det kan man så bruge som et forhandlingsgrundlag for at kunne presse priserne i de fysiske butikker.
- Når du skal prøve at presse prisen, skal du også tro på dig selv. Det nytter ikke noget, at man kommer ind i butikken og siger ting som: "Kunne det være, at jeg ...". Man skal tro på sine forhandlingsevner, siger Niels Enemærke.
Han foreslår derfor, at man ikke spørger ekspedienten, "om jeg kan få rabat", men at man i stedet for spørger: "Hvor meget kan jeg få i rabat".
- Når det handler om at presse prisen, så er den største forhindring den mentale. Det er en barriere, som mange skal overkomme. Nogle gange skal man bare kaste sig ud i det og sige til sig selv: "Nu gør jeg det", siger Niels Enemærke.
Mange danske butikker kører også med princippet prisgaranti. Det vil sige, at butikken enten står inde for, at deres pris er den billigste på markedet, eller at de matcher markedets billigste pris.
Det princip kan man som forbruger også benytte sig af, fortæller Mette Saabye Maaløe, der er fuldmægtig på Forbrugerombudsmandens Kontor.
- Hvis en butik markedsfører sig på, at en specifik vare er den billigste på markedet, bør forbrugerne ikke kunne gå hen til en anden erhvervsdrivende og finde samme vare billigere. I så fald har kunden ret til at få udbetalt differencen hos den erhvervsdrivende, der markedsfører sig med en prisgaranti, siger hun til Ritzau Fokus.
Den regel gælder, uanset om du opdager prisforskellen, inden du køber varen, eller hvis du først opdager det efterfølgende.
En prisgaranti kan også træde i kraft internt i en butikskæde, fortæller Mette Saabye Maaløe.
- Hvis man kan påvise, at en anden butik indenfor samme kæde har en vare billigere, må man godt kræve at få varen til den billigste pris, siger hun.
- Forbered dig ved at undersøge priserne på markedet, inden du bevæger du ud i butikkerne. På den måde har du et forhandlingsgrundlag.
- Tro på dig selv og kast dig ud i det. Første gang kan det være grænseoverskridende, og ofte får man først succes, når man har prøvet det nogle gange.
- Stil de rigtige spørgsmål. Spørg ikke, "om du kan få rabat". Stil spørgsmålet: "Hvor meget kan jeg få i rabat?"
- Bevar en god og positiv tone under forhandlingen. Siger butikken nej til rabat, så bliv ikke sur eller skuffet. Prøv i stedet for en anden butik.
- Undersøgelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at omkring to ud af tre får rabat, når de spørger om det. Så det er bare et spørgsmål om at kaste sig ud i det.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
/ritzau/FOKUS