Tinkoff-Saxo kræver undskyldning efter Sagan-påkørsel
Tinkoff-Saxo har sendt et åbent klagebrev efter påkørslen af Peter Sagan på lørdagens etape i Vueltaen.
Peter Sagan vandt en enkelt etape i årets Vuelta, men udgik senere på grund af en påkørsel.
Peter Sagan vandt en enkelt etape i årets Vuelta, men udgik senere på grund af en påkørsel. Foto: DCM DCM/POLFOTO


I et langt og åbent brev klager cykelholdet Tinkoff-Saxo onsdag over en motorcykels påkørsel af stjernerytteren Peter Sagan på lørdagens 8. etape i Vuelta a Espana.

Påkørslen førte til, at Sagan mistede en god mulighed for at vinde sin anden etapesejr i løbet, og senere udgik stjernerytteren på grund af skaderne fra styrtet.

Brevet er rettet til Javier Guillen hos Unipublic, der er Vueltaens arrangør, Brian Cookson, præsident hos Den Internationale Cykelunion (UCI) samt Gianni Bugno, der er formand for rytterorganisationen Cyclistes Professionnels Associes (CPA).

Tinkoff-Saxo har listet fem punkter op, som holdet kræver af diverse instanser i cykelmiljøet. Der vil ikke blive taget juridiske skridt, oplyser holdet.

Under punkt et kræver Tinkoff-Saxo en offentlig undskyldning for påkørslen, og den skal komme fra Vuelta-arrangøren Unipublic - "noget der ikke er sket til dato, lyder det i brevet".

I næste punkt står det, at Unipublic skal donere et beløb til en velgørende organisation som kompensation, som Tinkoff-Saxo i enighed med Sagan vælger.

Værdien af kompensationen skal svare til præmiepengene for at vinde den grønne pointtrøje, som Sagan stod til at vinde, lyder det fra Tinkoff-Saxo.

Arrangøren skal også sørge for at tage de nødvendige og konkrete skridt for at forhindre, at lignende episoder opstår i fremtiden, dikteres det i punkt tre.

Derudover forlanger Tinkoff-Saxo, at Sagan slipper for at betale den bøde, UCI har straffet slovakken med, fordi han sparkede til en bil og udviste usportslig adfærd som reaktion på ulykken.

Endelig opfordres UCI af Tinkoff-Saxo til, at der senest før 2016-sæsonen indføres regler for kørsel på cykelruterne for at skabe bedre sikkerhed for rytterne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.