Tilfreds med livet? Sådan tester du det
Det er meget simpelt - du skal stille dig selv fem spørgsmål og svare på dem, så finder du ud af, om du lever et tilfredsstillende liv.
Test dig selv - er du glad for livet?
Test dig selv - er du glad for livet? Scanpix.


Går du i seng med et smil på læben og vågner op om morgenen glad for at tage hul på endnu en dag?

Eller er du typen, som slår øjnene op hver morgen med et støn og et suk over udsigten til endnu en endeløs dag? 

Uanset hvad, råder livsstilscoach Sarah Jones dig til at kigge nærmere på netop dit humør om morgenen og andre vigtige emner for at finde ud af, om du er fuldt ud tilfreds med dit liv, som det er nu.

I Daily Mail fortæller hun, at du skal stille dig selv fem vigtige spørgsmål og turde svare på dem. Gør du det, vil du finde frem til, hvordan du går og har det i dit liv.

Her er de spørgsmål, du skal stille dig selv:

1. Er glasset halvfyldt eller halvtomt?

Spørg dig selv, hvilken person du er. Hvis du altid forsøger at få det bedste ud af din situation og glæde dig over de ting, der sker for dig, er du sandsynligvis typen, som synes, at glasset er på vej til at være fyldt.

Er du modsat typen, som mest ser det negative i en givende situation og sjældent tror på det, hvis noget godt kommer din vej forbi, er du det modsatte. Og dermed vil du have godt af at forsøge at være lidt mere positiv i dit syn på livet. Alt andet er kun med til at give dig et møg-liv.

Og et godt humør kan hjælpe dig på mere end en måde, forklarer coach Sarah Jones. Det vil gøre dig mere attraktiv at være sammen med, og dit helbred bliver bedre, hvis du psykisk har det bedre.

2. Hvad er din passion?

Spørg dig selv, hvad din passion er. Ved du det ikke, så brug tid på at finde ud af, hvad du brænder for, og spørg samtidig dig selv, om du bruger nok tid på at udleve de ting, du holder af at gøre.

Gør du ikke det, er det måske på tide at ændre på det.

3. Hvad gør dig glad?

Spørg dig selv, hvilke ting der gør dig glad? Det er vigtigt at finde ud af, om det er langsomme morgener, rolige aftener foran brændeovnen, livlige dage med børnene eller noget helt andet, som gør dig grund-glad.

Når du har fundet ud af det, skal du tænke over, om du huske at proppe de ting ind i din hverdag. Husker du ikke det, er det måske en af grundene til, at dig liv ikke er helt optimalt for tiden.

4. Hvornår har du sidst grædt?

Spørg dig selv, hvornår du sidst har grædt. Coach Sarah Jones forklarer, at det er vigtigt at græde ind imellem, fordi det løsner op for en masse følelser og giver dig luft.

Du skal altså huske at lade dine følelser få frit spil i stedet for at pakke dem inde i dig selv, det får du ikke noget godt ud af.

5. Vågner du op glad eller ked af det?

Spørg dig selv, hvordan dit humør er om morgenen. Er det helt skidt, er der noget grundlæggende galt med dit humør og dit liv, og det fortjener du at gøre noget ved.

Hvis du begynder at foretage ændringer i dit liv, ud fra de spørgsmål du netop har stillet dig selv, vil du måske opleve, at du oftere føler overskud til at smile. Og når først du smiler, skal du blive ved, for det smitter. Det smitter dig selv og det smitter på andre. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.