I forsøget på at afsløre sociale bedragere har de danske kommuner siden november kunne benytte sig af et nyt system. Det skriver DR Nyheder.
Med systemet 'Den Fælles Dataenhed' kan kommunerne sammenkøre personlige informationer fra forskellige myndigheder og offentlige registre. På den måde kan systemet danne en liste over borgere, som modtager offentlige ydelser, men som muligvis ikke har ret til at modtage den.
Det kan eksempelvis være oplysninger om bopæl og civilstatus, som kan have betydning for borgerens ret til at modtage kontanthjælp. Hvis en borger optræder på listen, får man et orienteringsbrev fra kommunen. Herefter vurderer en sagsbehandler, om der er grund til at undersøge sagen nærmere.
En evaluering af systemet fra Udbetaling Danmark, som DR Nyheder har fået indsigt i, viser, at 3814 personer er blevet udtrukket på en liste. Af dem har kommunerne indtil videre undersøgt 22 procent nærmere. I 64 tilfælde har det vist sig at personen har fået en uberettiget ydelse, og samlet set har kommunekasserne på den baggrund fået tilbageført 4,7 millioner kroner.
I Kommunernes Landsforening (KL), der er med i udviklingen af systemet, er man tilfreds med resultaterne.
- Provenuet på det første halve år er okay, og vores forventning er, at det stiger, efterhånden som man kommer til at afgøre flere sager, siger Pia Færch, der er kontorchef i KL's afdeling for digitalisering og borgerservice, til DR Nyheder.