Det kontroversielle flyselskab Ryanair trækker en hale af retssager efter sig i Europa.
En af de mere opsigtsvækkende foregår i Norge, hvor den tidligere stewardesse Alessandra Cocca på andet år slås med Ryanair i retssale.
Hendes sag kan få betydning for den sag, som LO-fagbevægelsen i Danmark netop har indledt i Arbejdsretten mod lavprisselskabet.
LÆS OGSÅ: Ryanair-sag behandles i dag i Arbejdsretten
Selv om sagen nu har stået på i næsten to år, har italienske Alessandra Cocca langt fra givet op.
- Jeg har ikke travlt, for retfærdigheden skal nok ske fyldest. Sagen kan forhåbentlig bringe Ryanair på bedre tanker, så man begynder at behandle personale og passagerer bedre, siger Alessandra Cocca til Avisen.dk.
Et hav af retsmøder
Ryanair er kendt og berygtet for skrabede løn- og ansættelsesvilkår, og har kategorisk afvist at tegne dansk overenskomst, når de starter flyvninger fra København fra den 18. marts.
Det har fået den danske fagbevægelse til at varsle konflikt mod flyselskabet.
Men for at gøre det, må de en tur omkring Arbejdsretten. Her vil LO have rettens ord for, at det er lovligt at køre en konflikt mod Ryanair i Danmark, selv om Ryanair stædigt fastholder, at sager skal køres i hjemlandet Irland.
Alessandra Coccas sag er vigtig, fordi det norske retssystem har slået fast, at retssager vedrørende flypersonale med base i Norge skal behandles i det norske retssystem.
Men den er også eksempel på, hvordan Ryanair ifølge kritikere er eksperter i at trække sager i langdrag.
- Ryanair giver på ingen måde op, før alle muligheder i retssystemet er udtømte. Det giver nogle meget lange forløb, som virker afskrækkende på de ansatte og tidligere ansatte, som mener sig dårligt behandlet. Ryanair profiterer på trægheden i retssystemet, siger Christen Horn Johannessen, der er advokat for den norske fagforening Parat, som fører sagen for Alessandra Coccas.
Modig kvinde
Alessandra Coccas er en af de få tidligere ansatte hos Ryanair, der har turdet stå offentligt frem med kritik af ansættelsesforholdene.
Ryanair slæber nemlig flittigt tidligere ansatte i retten for kontraktbrud, hvis de taler over sig.
LÆS OGSÅ: Pilot: Ryanair sagsøger folk langt ind i helvede
- Vi fik meget tydeligt at vide, at vi ville blive retsforfulgt, hvis vi sagde det mindste til nogen om Ryanair, siger Alessandra Cocca.
Hendes sag handler om, at hun ifølge kontrakten med Ryanair havde en prøveperiode på et år. Men ifølge norsk lovgivning må lønmodtagere højst have en prøveperiode på et halvt år.
LÆS OGSÅ: Stewardesse i Ryanair: "Mor og far måtte sende penge"
Da Alessandre Cocca blev fyret efter ti måneders ansættelse, mener hun at have krav på erstatning.
Men det kan have lange udsigter.
Sagen har varet i snart to år og været omkring byret, landsret og højesteret for at få afgjort, at sagen skal føres i Norge og ikke som ønsket af Ryanair i Irland.
Nu er man så nået til den del, der handler om, hvilket lands lovgivning sagen skal bedømmes efter. Her er sagen foreløbig nået til landsretten.
- Vi kan godt være helt fremme i 2016, før sagens egentlige substans bliver behandlet ved domstolene. Det alene siger noget om, at det næsten kræver, at du har en fagforening i ryggen for at kunne håndtere en sag mod Ryanair, siger advokat Christen Horn Johannessen.
Betydning for dansk sag
I Danmark har Ryanair allerede base i Billund og planlægger også at få det i København. Dermed vil stewardesser og piloter med stor sandsynlighed høre under dansk lovgivning.
Det vurderer Marie Nesvik, som er advokat i firmaet Hjort DA i Oslo og ph.d.-studerende ved Oslos universitet.
Hun har skrevet en videnskabelig artikel til de norske juristers tidsskrift ’Lov og Rett’ om juraen omkring at bedømme sager vedrørende flypersonale.
- Jeg vil forvente, at retssager angående individuelle arbejdsaftaler mellem Ryanair og stewardesser samt piloter med base i København vil høre hjemme i Danmark, siger Marie Nesvik.