To tidligere piloter i Ryanair fortæller mandag til Politiken, at løn- og ansættelsesforhold i det irske flyselskab er langt under standard.
De siger blandt andet, at det ikke er retvisende, når Ryanair i et pressemøde påstår, at de betaler løn til deres ansatte, der er sammenlignelig med lønnen i andre flyselskaber.
For det er kun når flyet er i bevægelse, at man bliver aflønnet, når man er ansat i Ryanair.
Ingen betaling for ekstra flyvetid
De to piloter fortæller til Politiken, at de altså ikke fik løn for den tid, der bruges på vejrmeldinger, briefing, boarding af passagerer, rengøring, ventetider og forsinkelser.
- Selv hvis der var uvejr på ruten, og vi var nødt til at flyve en omvej, fik vi ikke betaling for den ekstra flyvetid. Vi fik kun løn for den tid, Ryanair på forhånd havde vurderet, turen ville tage, siger den ene til Politiken.
- Jeg skulle engang flyve et tomt fly fra en lufthavn i Nordspanien til London, det tog to timer. Så fik jeg fri i London, men skulle jo møde igen på min hjemmebase, så jeg brugte omkring ti timer på at komme hjem. I alt brugte jeg tolv timer den dag, men fik kun løn for to af dem. Så kan man altså ikke længere snakke om timeløn i Ryanair, fortæller den tidligere ansatte.
Skulle selv betale for klips
De to piloter skulle også selv betale for blandt andet lommelygte, sikkerhedsvest, vand, kuglepenne, klipsemaskine og klips, skriver Politiken.
Derudover fortæller de, hvordan det kostede dem penge blot at komme til jobsamtale hos lavprisselskabet.
Gebyrer for jobsamtale, baggrundstjek og indhentning af straffeattest løb op i 448 pund – eller lige knap 4.800 danske kroner, som ansøgerne skulle betale til Ryanair blot for at komme i betragtning til jobbet, skriver Politiken.
Ryanair afviser piloternes beskyldninger. Til Politiken skriver de følgende i en mail:
”Vi svarer ikke på falske anklager fra uidentificerede ’tidligere’ piloter. Vores nuværende piloter holdt pressekonference i København i sidste uge og modbeviste disse falske anklager.”