Tidligere F-16-pilot: Meget få kampfly styrter ned
Tirsdagens ulykke, hvor en pilot måtte skyde sig ud med katapultsæde, er meget sjældent set, lyder det.
Piloten på et F-16 fly måtte tirsdag eftermiddag skyde sig ud med katapultsædet over Nordsøen, da der var problemer med flyets landingsstel. Det er sket meget få havarier i de 35 år, Danmark har haft F-16-fly, siger tidligere F-16 pilot.
Piloten på et F-16 fly måtte tirsdag eftermiddag skyde sig ud med katapultsædet over Nordsøen, da der var problemer med flyets landingsstel. Det er sket meget få havarier i de 35 år, Danmark har haft F-16-fly, siger tidligere F-16 pilot. Foto: JANUS ENGEL/POLFOTO


Meget få gange er et F-16-fly styrtet ned. Men det skete altså tirsdag, hvor en pilot i et F-16-fly efter at have fundet en fejl ved landingsstellet måtte skyde sig selv ud med katapultsæde og lade flyet styrte.

Og det er utroligt ærgerligt at miste et fly på den måde, siger Anker Steen Sørensen, der er tidligere eskadrillechef på Flyvestation Skrydstrup og har fløjet F-16-fly i 16 år.

- Der har været meget få havarier i de 35 år, Danmark har haft F-16-fly. Derfor er det utroligt ærgerligt, når F-16-fly styrter ned. Kampfly er en væsentlig del af det danske forsvar. De er jo luftens politi, siger Anker Steen Sørensen til Ritzau.

Tirsdagens udskydning med katapultsæde var ifølge den nuværende chef for Fighter Wing Skrydstrup, Anders Rex, en kontrolleret udskydning.

Men sommetider må piloten skyde sig ud ukontrolleret, fortæller den tidligere pilot og eskadrillechef.

- Hvis man bliver nødt til at lave en ukontrolleret udskydning, så sker det hurtigt, og man når ikke at kontrollere, hvor flyet skal lande. Det kan man nå, hvis det er en kontrolleret udskydning, hvor man kan sikre sig, at flyet lander væk fra eksempelvis beboede områder.

- Hvert år træner piloterne ude på havet med faldskærme, så de ved, hvad de skal gøre i sådanne situationer, siger Anker Steen Sørensen og fortæller om nogle af de situationer, hvor F-16-fly er gået tabt.

- Det allerførste fly, vi mistede, var på grund af et lynnedslag, hvor flyet efter nedslaget ikke kunne styres mere.

- Anden gang var i 1984, hvor to fly styrtede sammen over Helnæs og blev smadret. Det ene var tosædet, og det andet var ensædet. De to piloter i det tosædede fly blev dræbt, mens den anden skød sig ud.

Der har været kritik af, at F-16-flyene er forældede og har en del revner. Men Anker Steen Sørensen understreger, at et kampfly aldrig ville komme i luften, hvis der er bare den mindste mistanke om fejl.

- Ikke et eneste fly kommer i luften, hvis ikke det er sikkert.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.