Tidligere chefredaktør får dagbøder for spionartikel
Bo Lidegaard er idømt 10 dagbøder a 1000 kroner og skal betale erstatning til journalist på 100.000 kroner.
Politikens tidligere chefredaktør, Bo Lidegaard, skal nu betale dagbøder og erstatning, fordi Politiken i en artikel hængte journalist Per Michaelsen ud for at være "storspion". Arkivfoto.
Politikens tidligere chefredaktør, Bo Lidegaard, skal nu betale dagbøder og erstatning, fordi Politiken i en artikel hængte journalist Per Michaelsen ud for at være "storspion". Arkivfoto. Foto: /Polfoto


Politikens tidligere chefredaktør, Bo Lidegaard, skal betale dagbøder og erstatning, fordi avisen i en artikel kaldte journalisten Per Michaelsen "storspion".

Københavns Byret har idømt den tidligere chefredaktør 10 dagbøder à 1000 kroner. Desuden skal han betale en erstatning for tort på 100.000 kroner til Per Michaelsen samt 82.500 kroner i sagsomkostninger.

Sagen går tilbage til maj 2012, da avisen skrev, at Per Michaelsen var under mistanke for at være "storspionen alle leder efter". Journalisten var ifølge Politikens artikel i søgelyset for at have fungeret som spion for den østtyske efterretningstjeneste, Stasi.

Af artiklen fremgik det, at Michaelsen var den mand, som koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis mistænkte for at være hovedperson i den "værste spionsag i Danmark".

Oplysningen kom ikke fra forskeren selv, men fra to andre historikere, der sagde, at Thomas Wegener Friis over for dem havde peget på Per Michaelsen. Men det ville han hverken be- eller afkræfte, da han blev ringet op af Politiken.

Artiklen fik Per Michaelsen til at lægge sag an mod Bo Lidegaard med krav om fængsel og en erstatning på 300.000 kroner.

I retten afviste Bo Lidegaard, at han skulle have beskyldt Per Michaelsen for at være "storspion".

- Jeg har aldrig rejst en sigtelse mod Per Michaelsen, sagde han.

- Jeg har skrevet i avisen, at det er Per Michaelsen, som Thomas Wegener Friis tænker på, uddybede han.

Men det er Københavns Byret ikke enig i.

Retten har lagt vægt på, at udtalelserne "ikke alene kunne anses for en videreformidling af en sigtelse, men derimod en af Politiken fremsat ærekrænkende sigtelse, der hvilede på et for spinkelt grundlag".

Retten har også lagt vægt på, at Bo Lidegaard vidste, at Thomas Wegener Friis hverken ville be- eller afkræfte oplysningen.

Desuden havde koldkrigsforskeren tidligere udtalt, at han kun manglede de afgørende og afslørende dokumenter, før han kunne offentliggøre det navn, han var stødt på i Stasi-arkiverne.

Bo Lidegaard har nu 14 dage til at betale erstatning og sagsomkostninger.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.