Tidligere chefredaktør anker ikke dom for spionartikel
Tidligere Politiken-chef Bo Lidegaard vil ikke i landsretten med en dom for at kalde journalist "storspion".


Politikens tidligere chefredaktør Bo Lidegaard anker ikke den dom fra Københavns Byret, der tirsdag afgjorde, at det var injurier, da Politiken i flere artikler omtalte en spionmistanke mod journalist Per Michaelsen. Det skriver Politiken.

Bo Lidegaard blev dømt til at betale 10 dagbøder à 1000 kroner og en erstatning for tort til Per Michaelsen på 100.000 kroner. Desuden skal han betale 82.500 kroner i sagsomkostninger.

Sagen går tilbage til maj 2012, da avisen skrev, at Per Michaelsen var under mistanke for at være "storspionen alle leder efter". Journalisten var ifølge Politikens artikel i søgelyset for at have fungeret som spion for den østtyske efterretningstjeneste, Stasi.

Af artiklen fremgik det, at Michaelsen var den mand, som koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis fra Syddansk Universitet mistænkte for at være hovedperson i "den værste spionsag i Danmark".

Oplysningen kom ikke fra forskeren selv, men fra to andre historikere, der sagde, at Friis over for dem havde peget på Per Michaelsen.

Artiklen fik Per Michaelsen til at lægge sag an mod Bo Lidegaard med krav om fængsel og en erstatning på 300.000 kroner.

Retten har vurderet, at der var tale om "en af Politiken fremsat ærekrænkende sigtelse, der hvilede på et for spinkelt grundlag".

Retten lagde blandt andet vægt på, at Bo Lidegaard vidste, at Thomas Wegener Friis over for Politiken hverken ville be- eller afkræfte oplysningen om, at det var journalisten, han sigtede til.

Per Michaelsen erklærede sig efter domsafsigelsen tilfreds med dommen, skriver Politiken. Og nu siger Bo Lidegaard, at han "ud fra en samlet vurdering" har besluttet ikke at anke.

Flere jurister har ifølge avisen betegnet dommen som meget klar og "efter bogen".

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.