Ti år gammel ulykke koster Banedanmark millioner
Cirka 50 personer kom til skade i togulykke. Banedanmark skal betale 26 millioner, slår Højesteret fast.
Banedanmark skal betale i alt cirka 26 millioner kroner plus renter til DSB og Codan Forsikring.
Banedanmark skal betale i alt cirka 26 millioner kroner plus renter til DSB og Codan Forsikring. Foto: Scanpix arkiv


Banedanmark bærer halvdelen af ansvaret for en ti år gammel togulykke ved Lyngby Station. Det har Højesteret slået fast onsdag.

Danmarks øverste domstol er dermed enig med Østre Landsret, der kom frem til samme resultat i december sidste år.

Det betyder, at Banedanmark og DSB skal dele regningen, og selskabet skal nu betale i alt cirka 26 millioner kroner plus renter til DSB og Codan Forsikring.

Banedanmark skal desuden give cirka 370.000 kroner plus renter til en lokomotivfører, som kom slemt til skade ved ulykken.

Ulykken skete 14. februar 2005, da et S-tog kørte ind i et holdende tog ved Lyngby Station. Omkring 50 passagerer kom til skade, mens lokomotivføreren blev alvorligt kvæstet.

Reparationen af de to beskadigede tog løb op i cirka 50 millioner kroner.

En rapport fra Havarikommissionen har slået fast, at S-toget kørte for stærkt. Men der var samtidig heller ikke tilstrækkeligt lys i et signal, hvilket Banedanmark har ansvaret for.

Derfor har begge parter - Banedanmark og DSB - haft ansvar, der har været medvirkende til ulykken, begrunder Højesteret blandt andet.

Retssagen, der har stået på i flere år, blev anlagt i 2009, efter at Havarikommissionen havde færdiggjort sin rapport om ulykken.

Banedanmark afviste oprindeligt at betale erstatning. Derfor ankede selskabet også Østre Landsrets dom.

- Vi er ikke enige i, at ansvaret skal deles ligeligt. Vi mener, at operatøren har det primære ansvar, sagde økonomidirektør i Banedanmark Søren Stahlfest Møller i den forbindelse til Ritzau.

Men det var Højesteret altså uenig i og stadfæstede landsrettens dom.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.