Test dig selv: Er du ramt af alvorlig stress efter ferien?
Er du tilbage på jobbet og føler du at bunkerne har hobet sig op, så skal du passe på ikke at blive stresset. Det undgår du ved at fange det i opløbet og tegnene er tydelige.
Alle kender til at have travlt. Når travlheden kammer over i stress, bliver det alvorligt.
Alle kender til at have travlt. Når travlheden kammer over i stress, bliver det alvorligt. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen Ude og Hjemme, redigering Mette Skøtt, Aller Media

Ferien har været skøn. Du er afslappet, veludhvilet og i det hele taget godt tilpas, lige indtil du tænder computeren på jobbet og din mailbunke er kæmpestor, deadlines presser sig på, og du kan mærke at hjertet banker i et lidt højere tempo.

Træn og undgå stress. Se hvorfor på udeoghjemme.dk

Det er her du skal passe på og være opmærksom, for den tilstand skal helst ikke fortsætte. Ude og Hjemmes faste læger, Anne-Marie og Henrik Münster, beskriver stress som en lumsk lidelse, der kommer snigende. Og jo før det opdages jo nemmere er det at gøre noget ved det.

De tydelige tegn

Lægerne Anne-Marie og Henrik Münster beskriver disse symptomer som typiske tegn på, at der er noget galt:

  • Søvnproblemer og træthed
  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Irritabilitet, anspændthed og dårligt humør
  • Angst
  • Smerter- typisk i nakke, skuldre og ryg
  • Trykken for brystet
  • Hovedpine
  • Ændringer i spise- og drikkevaner
  • Utålmodighed med en følelse af, at man altid har travlt

Få ekspertens bedste råd til, hvordan du kan forebygge stress

Har du kun enkelte eller få af disse symptomer, er der ingen grund til alarm. Dukker flere op samtidig skal du tænker over, om du måske er stresset, især hvis det er over en længere periode, mener Ude og Hjemmes faste læger:

- Det farlige er den langvarige stress, hvor du gennem længere tid bliver overbelastet. Det kan på flere måder ødelægge din livskvalitet og øger desuden risikoen for eksempel hjertekar-sygdomme og depression. Den kan også forværre kroniske sygdomme.

Lægerne forslår at du forbygger ved at planlægge dit liv, så der er ekstra rum og plads i det, så alting ikke bliver gjort hektisk. Og det kan du blandt andet gøre ved at afpasse ambitioner og ønsker, så kravene ikke bliver for store.

- Vær realistisk i dine forventninger til, hvad du kan nå og opnå.

På udeoghjemme.dk kan du læse, hvordan du slipper ud af dine dårlige stress-vaner

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.