De danske fodboldfans skal have et fast greb på fjernbetjeningen i de kommende tre år, når de følge dansk topfodbold i fjernsynet.
Divisionsforeningen har netop indgået en ny tv-aftale om visning af fodbold fra Superligaen og pokalturneringen. Aftalen er et vaskeægte kludtæppe med op til otte forskellige tv-kanaler i spil.
Rettighederne er delt i tre pakker. Viasat med TV3 og TV3+ har retten til at vise to udvalgte kampe pr. runde. Stationen har første og fjerde valg, når der hver uge skal vælges tv-kampe.
Et konsortium med det nordiske mediekoncern Telenor og Danmarks Radio har også ret til at vise kampe - konsortiet har andet og femte valg. DR vil sende nogle af kampene, men de fleste vil blive sendt på dk4.
Endelig har TV2 Sport også fået retten til at vise to kampe. Stationen har tredje og sjette valg.
Dermed vil op til fem kanaler sende direkte fodbold.
Tillægger man rettighederne til pokalturneringen og retten til at vise højdepunkter fra Superligaen, kommer antallet af kanaler i spil op på otte.
SBS, der står bag Kanal 4 og Kanal 5, har nemlig købt retten til at vise pokalturneringen, mens både DR og TV2 fortsat må vise højdepunkter fra kampene.
Hvis det bliver for meget zapperi, kan fodboldfans dog stadig tune radioen ind på P3. Danmarks Radio har fortsat rettigheder til at transmittere alle kampe via radioen.
Aftalen giver dansk fodbold en milliard kroner over de næste tre år, og trods kludetæppet er Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen, godt tilfreds med aftalen.
- Vi er rigtig glade for den, og vi er meget tilfredse med, at Danmarks Radio igen kan sende fodbold direkte, selvom det nu ikke har været et mål i sig selv, siger Claus Thomsen.
At det endte med en aftale med ikke færre end otte tv-stationer, skyldes konkurrencemyndighedernes krav om, at rettighederne ikke måtte gå til en enkelt udbyder.
Aftalen træder i kraft med efterårssæsonen 2009 og løber med udgangen af forårssæsonen i 2012.
Med aftalen på godt en milliard kroner kan de danske fodboldklubber se frem til en ganske voldsom indtægtstigning. Den gældende tv-aftale gav de 12 superligaklubber 100 millioner kroner om året. Det beløber stiger til mere end 330 millioner kroner om året.
Pengene bliver fordelt efter klubbernes resultater. Hvis FC København eksempelvis gentager bedriften fra den seneste sæson med 23 sejre, vil klubben med den nye aftale få mere end 30 millioner kroner i tv-indtægter - 20 millioner kroner mere end i dag.