Det var en vaskeægte mediestorm, da iPhone blev lanceret. Teleselskabet Telia kunne fejre, hvad der lignede et ægte triumftog.
Men i virkeligheden er forbrugerne de eneste vindere, mener teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
Ifølge John Strand vil hverken Telia eller andre teleselskaber tjene penge på telefonen. Apple kan få et lille overskud, hvis de er heldige.
- Indtil nu er der ikke nogen teleoperatører, som kan påvise, at iPhone har påvirket deres omsætning eller indtjening. Hvis man er Telia-aktionær, så vil svaret på, om hvorvidt iPhones vil tjene penge til selskabet, helt klart være et nej, siger John Strand.
Det afviser Telias kommunikationsdirektør Anders Rendtfoff ikke:
- Isoleret set vil man ikke kunne se salget af iPhones på vores bundlinje, siger han til Nyhedavisen.
iPhones koster millioner i underskud
Den teleoperatør som har størst erfaring med iPhones, er amerikanske AT&T. Her er der ingen succeshistorier endnu.
Tværtimod har selskabet har advaret sine aktionærer om, at iPhones vil komme til at koste selskabet 600 millioner dollars, inden man måske vil se et lille overskud.
Problemet er, ifølge telemarkedsanalytikere hos Lehman Brothers, at Apples strategi oprindeligt slog fejl. Apple regnede med, at tjene penge ind på kundernes mobil-forbrug.
Men mellem 20 og 30 procent af iPhone-kunderne hackede deres telefoner, og løb dermed fra deres kontrakt. Det er noget, der har kostet Apple en klækkelig sum penge.
Apple prøver igen
I stedet for Apples oprindelige strategi om at sælge dyre telefoner og dele i porten med teleselskaberne, har Apple for overhovedet at gøre iPhonen interessant for selskaber som Telia, været nødt til at give teleselskaberne kontanter i hånden for hver eneste iPhone der bliver solgt.
John Strand regner med, at hver iPhone, som Telia sælger for 1.200 kr, koster omkring 3.000 kr i totale omkostninger. Abonnementsindtægterne deler de to virksomheder i døren.
Men den indtægt forsvinder så snart den seks måneders bindingsperiode udløber, og en kunde skifter til et andet teleselskab end Telia.
Konkurrencen gavner forbrugere
- Den store vinder bliver forbrugerne, fordi udviklingen bliver speedet op. Konkurrenterne bliver nødt til at udvikle deres modsvar til iPhones, så vi kommer til at se mere spændende telefoner på markedet, siger John Strand.
Gratis reklame
En ting har Telia dog fået: Reklame for millioner.
- Set med Telias øjne, er det med til at støve deres image af. De har fået mere positiv omtale de sidste fire uger, end hele den tid de har været i Danmark, siger John Strand.
Har Telia valgt at sælge iPhones blot for omtalens skyld?
- Som teleselskab gælder det om at differentiere sig. Vi sælger stort set de samme produkter, så der kan et produkt som iPhone være med til at differentiere Telia frem for de andre, siger Telias kommunikationsdirektør Anders Rendtorff.