Avisen.dk kunne mandag fortælle, hvordan Hillerød-firmaet Erhvervsgruppen Nordic, der sælger abonnementer for Telia, har haft problemer med at udbetale medarbejdere løn til tiden.
I dag erfarer Avisen.dk, at det ikke er første gang, firmaets direktør, Allan Kamper, har tilbageholdt løn med forklaring om tekniske fejl og bortvisninger.
To tidligere ansatte i henholdsvis Erhvervsgruppen Nordic og moderselskabet Media-Invest Danmark fortæller til Avisen.dk, hvordan de begge har ventet på lønnen, den ene i 10 måneder.
Det tog et halvt år
For telefonsælgeren Mads Larsen fra København skal der et halvt år og et sagsanlæg til, før Allan Kamper udbetaler månedslønnen på 20.000 kroner.
Problemerne tager fart, da Allan Kamper i en e-mail sidste år bortviser Mads Larsen - det sker, efter at Mads Larsen tidligere på dagen har indleveret en skriftlig opsigelse.
Med bortvisningen inddrager Allan Kamper halvdelen af Mads Larsens løn som kompensation for tabt arbejdsfortjeneste. Resten af lønnen vil han ikke udbetale, med mindre Mads Larsen skriver under på at "lukke sagen med det samme".
18. februar – 10. måneder senere – får Mads Larsen sin løn plus renter, men først efter en stævning af Allan Kamper.
Mads Larsen, der nu arbejder direkte under Telia, er glad for overhovedet at have fået sin løn:
"Det er heldigt, jeg kunne få en jurist i familien til at føre sagen gratis. Ellers havde jeg ikke kunnet gøre noget."
Lønnen gik fra 16.364 kr. til 163,64
Allan Kamper har muligvis fået inspiration fra sin gode ven Thomas Ulletved Rasmussen, direktør for firmaet Media-Invest Danmark, der ejer halvdelen af Erhvervsgruppen Nordic og hele Allan Kampers andet selskab, Allan Kamper Danmark ApS.
Det mener Adam Ørskov, en tidligere ansat i Media-Invest Danmark, hvor Allan Kamper selv har arbejdet som sælger. Firmaet delte indtil sommeren 2009 kontor med Erhvervsgruppen Nordic på Sølvgade 10 i København.
Adam Ørskov skulle efter sin opsigelse i april sidste år have udbetalt 16.364 kroner i løn, men fik blot 163 kroner og 64 øre, fortæller han. En "tastefejl", forklarede direktør Thomas Ulletved Rasmussen ham senere – og desværre var det kun teknisk muligt at udbetale pengene i slutningen af en måned.
"Jeg ringede til ham for at rykke efter pengene, men han sagde, at jo flere gange jeg ringede og irriterede ham, jo længere ville der gå, før jeg fik mine penge," fortæller Adam Ørskov, der først fik de resterende 16.200,35 kroner udbetalt over to måneder senere.
Men det er ikke første gang, tastefejlen er på spil.
I mandags fortalte direktør Allan Kamper til Avisen.dk, hvordan en tastefejl gjorde, at den tidligere ansatte Lasse Garstad fik 1000 kroner udbetalt i stedet for de 10.000 kroner, han havde til gode. Tekniske problemer betød, at de resterende 9000 først ville kunne udbetales flere uger senere. Efter Avisen.dk's artikel om sagen blev pengene imidlertid overført dagen efter.
HK: Klart ulovligt
Hos HK Service, der tidligere har ført og vundet en lønsag mod Allan Kamper, er dommen klar: Det er ulovligt, at han ikke vil udbetale løn på grund af tekniske problemer.
"Det er forrykt og uden tvivl ulovligt. Ansatte har krav på løn til tiden, og arbejdsgiveren kan ikke bruge undskyldningen, at det er teknisk umuligt – i det tilfælde skal han skrive en check eller udbetale pengene kontant," siger faglig sekretær i HK Service, Marianne Resting.
På samme vis er det ulovligt at inddrage løn på grund af bortvisninger, inden der er faldet en eventuel dom i sagen, fortæller Marianne Resting.
Allan Kamper har ingen kommentarer til sagen.