Telenors indtjening halter trods to millioner kunder
Danmarks næststørste teleselskab henter 15.000 nye kunder, men selskabet har haft stort dyk i indtjening.


Teleselskabet Telenor har haft et stort dyk i indtjeningen i tredje kvartal på det danske marked, selv om selskabet endnu en gang har været i stand til at få nye kunder ind i forretningen.

Danmarks næststørste teleselskab hentede i tredje kvartal 15.000 kunder inden for mobiltelefoni og er dermed rundet to millioner kunder.

Indtjeningen er dog under pres, og omsætningen per kunde er faldet med ti procent på det danske marked, viser regnskabet fra det norske selskab, der er offentliggjort onsdag morgen.

Det er blandt andet fortsat intensiv konkurrence, som er forklaringen på tilbagegangen.

Teleselskaberne forsøger alle at vinde mobilkrigen ved at fjerne de billigste abonnementer, og det ser ud til, at TDC mister kunder til sine konkurrenter i den langvarige krig.

Telenor begrunder selv tilbagegangen med øgede tilskud til mobiltelefoner samt højere udgifter til support i selskabets erhvervsforretning.

Blandt andet den mislykkede fusion med Telia har sat sine klare aftryk på regnskabet, hvor driftsresultatet er på minus 50 millioner norske kroner i tredje kvartal mod et plus på 107 millioner norske kr. i samme periode året før.

Med væksten på 15.000 kunder i tredje kvartal for Telenor kan det på overfladen se ud til, at mobilkunderne skifter væk fra TDC, da også Telia og selskabet 3 har haft kundevækst på henholdsvis 12.000 og 11.000 i tredje kvartal.

TDC kommer med regnskab tirsdag i næste uge.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.