Efter flere år med tilbagegang på mobilsiden er det lykkedes TDC at vende udviklingen. Omsætningen for mobilkunderne steg i andet kvartal 2016, fremgår det af regnskabet fra telegiganten.
- Det er første gang i fem år, at vi har vækst i vores mobilforretning, og det er en meget vigtig milepæl for os, siger Pernille Erenbjerg, administrerende direktør for TDC, til Ritzau Finans.
- Jeg vurderer, at væksten skyldes flere ting. Vi har taget beslutninger vedrørende prissætningen på markedet, og så er vi samtidig blevet bedre til at holde på kunderne, siger hun.
TDC har sat priserne op, men alligevel bliver kunderne i højere grad i butikken i stedet for at skifte til konkurrenterne.
Et nøgletal i regnskabet, der dækker over årlig kundeafgang - såkaldt churn - lyder på 16,3 procent i 2016 mod 21 procent sidste år.
TDC's forretning for de private mobilkunder havde i andet kvartal en omsætning på 674 millioner kroner, hvilket er en fremgang fra 651 millioner kroner i samme periode året før.
Udviklingen er overraskende positiv på det ellers pressede forretningsområde, hvor konkurrencen er hård på det danske marked, siger analytiker i Sydbank Morten Imsgard til Ritzau Finans.
- I mobilforretningen vinder TDC 9000 kunder og fastholder omsætningen per kunde, samt har en langt lavere udskiftning i kundebasen end tidligere.
- Det er klart positivt og overraskende, siger han, men understreger at fremgangen sker på et skrøbeligt marked.
Fremgang på mobilsiden er dog ikke nok til at forhindre en samlet tilbagegang i TDC's forretning for private forbrugere, hvor især mindre indtægter fra fastnet trækker ned.
Divisionens driftsoverskud faldt i andet kvartal til 1,64 milliarder kroner fra 1,71 milliarder kroner i samme periode året før.
/ritzau/