Taxikrig
Taxivognmænd: Uber er velkommen, men...
Taxibranchen frygter ikke konkurrence fra det nye koncept Uber, hvis det foregår på lovlig vis.
Uber kommer ikke til at køre med taxiskilt på taget, og det er blandt andet det, som Dansk Taxi Råd er utilfreds med.
Uber kommer ikke til at køre med taxiskilt på taget, og det er blandt andet det, som Dansk Taxi Råd er utilfreds med. Foto: colorbox/free


Når det amerikanske taxikoncept Uber fra onsdag morgen bliver tilgængeligt for indbyggerne i København, byder de etablerede taxiselskaber som udgangspunkt konkurrencen velkommen.

Men det skal ske på ordentlige vilkår, understreger formanden for brancheforeningen for taxivognmænd, Dansk Taxi Råd, John Lindbom.

- Vi frygter sådan set ikke konkurrencen, men vi frygter, hvis det bliver bygget op på ulovlig basis. Alle kan jo ansøge kommunen på den lovlige måde om at oprette et bestillingskontor og få godkendt deres biler, siger John Lindbom til Ritzau.

Med smartphone-applikationen Uber kan folk i København tilbyde andre privatpersoner kørsel fra A til B, mod at passageren betaler en del af kørselsudgifterne. Men i modsætning til taxiselskaberne, stilles der ikke ekstra krav til de bilejere, der vil spare på udgifterne, og det er Dansk Taxi Råd utilfreds med.

- Dels er bilerne ikke indrettet til erhvervsmæssig kørsel, og dels har chaufførerne ikke gennemgået uddannelse af nogen som helst art. Det kunne jo bare være dig og mig, der kørte rundt i byen uden nogen form for forsikring, CVR-nummer og hvad man ellers skal have, når man starter op som selvstændig, siger John Lindbom.

Uber findes i alt i næsten 50 lande og i hundredvis af byer. I flere byer har det ført til kontroverser mellem de eksisterende taxiselskaber og Uber, og i byer som Berlin, Bruxelles og Barcelona er tjenesten blevet forbudt.

Om det samme skal ske i Danmark, må tiden vise, mener Dansk Taxi Råd.

- Nu må vi se, hvad der sker. I Tyskland er de blevet politianmeldt, og dér er det nu forbudt. Det er klart, at hvis der sker ulovligheder, må vi jo overveje at gøre det samme; at melde dem til politiet, siger John Lindblom.

Samtidig med, at Uber starter op i København, bliver applikationen også lanceret i Oslo og Helsinki. Den har eksisteret i Stockholm i snart to år.

Foruden at tilbyde privatpersoner at køre sammen lancerer Uber også en taxitjeneste med særligt luksuriøse biler.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.