Taxiselskab skal bøde for at sende spam-sms til kunder
Retten på Frederiksberg har afgjort, at Taxa 4x35 brød loven ved at sende sms'er ud til 27.283 forbrugere.
Taxa 3x34 er blevet idømt en bøde på 250.000 kroner for at have sendt sms'er ud til forbrugere. Ifølge Retten på Frederiksberg var der tale om spam-sms'er, og derfor har taxiselskabet overtrådt markedsføringsloven.
Taxa 3x34 er blevet idømt en bøde på 250.000 kroner for at have sendt sms'er ud til forbrugere. Ifølge Retten på Frederiksberg var der tale om spam-sms'er, og derfor har taxiselskabet overtrådt markedsføringsloven. Foto: Colourbox/Free

Det var spam, da taxiselskabet Taxa 4x35 sendte sms'er ud til 27.283 personer. Derfor skal selskabet betale 250.000 kroner i bøde for at overtræde markedsføringsloven.

Det har Retten på Frederiksberg afgjort ifølge Forbrugerombudsmanden.

I sms'en fra Taxa 4x35 stod der, at samarbejdet med ClickATaxi, som leverede en app til bestilling af taxier, var stoppet. Beskeden blev sendt til personer, der tidligere havde brugt appen til at bestille en taxitur med Taxa 4x35.

Flere af modtagerne klagede efterfølgende til Forbrugerombudsmanden, som tog sagen op.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er glad for, at det er endt med en bøde til taxiselskabet.

- Jeg er tilfreds med rettens afgørelse, som fastslår, at servicemeddelelser, der sendes for at opnå øget salg, er ulovlig spam, når modtageren ikke har givet sit samtykke til det, siger hun i en pressemeddelelse.

Christina Toftegaard Nielsen opfordrer folk til at videresende spambeskeder til Forbrugerombudsmandens spampostkasse.

- Vi bruger spampostkassen til at holde øje med virksomhederne. Så hvis du mener, du bliver udsat for spam, så er du velkommen til at videresende dine mails eller sms'er til den, lyder det.

I rettens afgørelse lyder det, at der er tale om spam, fordi der i sms'en var et link til en ny app. Det viser ifølge retten, at selskabet sendte sms'en for at få flere til at bestille taxier hos Taxa 4x35.

Bøden blev ifølge retten ikke højere, fordi taxiselskabet ikke før havde benyttet lignende metoder, der var ikke tale om aggressiv markedsføring, og det kunne ikke dokumenteres, at Taxa 4x35 havde tjent mere som følge af sms'erne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.