DanTaxi fjerner nu et mærkat på selskabets biler, fordi Forbrugerombudsmanden mener, at det giver et fejlagtigt indtryk af, at DanTaxi er mere "klimavenlig" end andre taxiselskaber.
DanTaxi har gennem en længere periode har anvendt et mærkat med teksten "Klima venlig kørsel - Denne taxi er en energiklasse C eller bedre" på selskabets biler.
Men Forbrugerombudsmanden mener, at brugen af mærkatet kan opfattes som vildledende, da DanTaxi ikke har kunnet dokumentere, at de er mere venlige overfor klimaet i forhold deres konkurrenter, oplyser Forbrugerombudsmanden.
Efter han har henvendt sig til selskabet, har DanTaxi meddelt, at de stopper brugen af mærkatet, og at de straks vil fjerne mærkatet fra selskabets vogne samt hjemmeside.
Forbrugerombudsmanden har lavet en vejledning om brug af miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen.
Og det er meningen, at vejledningen blandt andet skal være med til at beskytte forbrugerne mod vildledning og uetisk markedsføring.
Samtidig skal den også sikre, at der er en "reel og loyal konkurrence mellem de erhvervsdrivende", påpeger Forbrugerombudsmanden.
Af vejledningen fremgår det blandt andet, at alle miljømæssige og etiske påstande skal kunne dokumenteres.
Ifølge en dom fra Sø- og Handelsretten af fra december 2011 må der stilles strenge krav til rigtigheden af miljømæssige udsagn i markedsføringen.
/ritzau/