- Der er noget galt, hvis man hver dag skal gå på arbejde med frygten på bagsædet.
Jens Laursen er talsmand for Taxachaufførernes Landsklub under 3F. Og han er en ligefrem mand.
Derfor er han heller ikke sen til at kritisere både politiets og politikernes indsats, efter at en ny rapport fra Transportministeriet afslører, at hver femte taxichauffør blev udsat for grov vold i 2014, og at fire ud af fem taxichauffører blev udsat for trusler i samme periode.
- Prøv at tænk engang, hvis det nu var én ud af fem folketingsmedlemmer, der havde været udsat for vold, hvordan de så havde reageret. Så skulle du bare se.
- Men nu er det bare Mohammed, Omar, Jens, Sofie og de andre taxichauffører, og så er det lige meget. Sådan kan vi i hvert fald godt føle det, siger Jens Laursen til Avisen.dk.
Politiet tager det ikke alvorligt nok
Han mener, at myndighederne har taget alt for let på taxichaufførernes gentagne opråb om utryghed og vold på jobbet.
- Jeg synes ikke, at politiet tager det alvorligt nok, når vi trykker på alarmknappen. Og jeg synes heller ikke, at politikerne har gjort nok for at gøre hverdagen mere sikker for chaufførerne, lyder kritikken.
Det er første gang nogensinde, at der i Danmark er lavet en større undersøgelse af omfanget af vold og trusler mod taxichauffører. Arbejdet blev sat i gang, efter at en taxichauffør blev dræbt på jobbet i oktober 2014.
Ifølge undersøgelsen har mange taxichauffører svært ved at sove om natten og overvejer at finde et nyt arbejde på grund af den utrygge hverdag.
Dagligdags-trusler er noget af det værste
Jens Laursen har også selv været udsat ubehagelige episoder i sine år som taxichauffør. Blandt andet er han blevet truet med en pistol, som senere viste sig at være en attrap.
- Men trusler er jo ikke altid noget med en pistol i siden eller en mand med et baseballbat. Det kan også være en trussel om en øretæve, fordi du kommer for sent, eller en spytklat og en knyttet næve.
- Og dagligdags-truslerne er faktisk noget af det værste. Især hvis man har været udsat for et overfald tidligere, og nerverne hænger lidt uden på tøjet, forklarer han.
På baggrund af den nye undersøgelse er en arbejdsgruppe kommet med en stribe anbefalinger, som skal øge sikkerheden i taxibranchen.
Anbefalingerne går blandt andet på at arbejde videre med at indføre bærbare alarmer, pengeløse taxier og uniformering af taxichaufførerne.
- Det er alt sammen noget, som vi har efterlyst i lang tid. Bedre alarmsystemer, bedre kollegial hjælp og video-overvågning er afgørende for at øge trygheden for chaufførerne, siger Jens Laursen.
Det skal ikke være flovt
Han glæder sig også over, at arbejdsgruppen lægger op til at lave en ny uddannelse for taxichauffører med mere fokus på konflikthåndtering samt en ny, obligatorisk efteruddannelse
- Det er vigtigt, at chaufførerne bliver bedre til at se konflikterne, inden de opstår. Og så skal vi også stille krav til os selv og hinanden om at holde hovedet koldt, så man ikke kommer op at skændes eller slås med en passager om 14 kroner, siger han og fortsætter:
- Og så har vi også brug for en ændring af kulturen på arbejdspladserne. Det skal ikke være flovt at gå hen og sige, at man er blevet chikaneret af en kvinde, der enten har truet med øretæver eller lagt hånden på dit lår. Vi må aldrig acceptere, at utrygheden er en del af jobbet.