Det gør ondt i pengepungen hos chauffører og vognmænd, at den omdiskuterede kørselstjeneste Uber har gjort sit indtog i København. Ifølge nye tal har taxi-chauffører mistet mellem 15 og 40 procent af deres indtægter ved natkørsel i weekender, siden Uber kom til.
Nedgangen i indtægter vækker vrede hos taxichauffører, vognmænd og bestillings-kontorer.
- Nu har chaufførerne gået i de 17 måneder, Uber har været i Danmark, og fundet sig i at tabe markedsandele og arbejdspladser. Chaufførerne er med god grund vrede, siger Carsten Aastrup, som er direktør for selskabet 4x48 TaxiNord.
I den etablerede taxibranche håber man meget, at seks Uber-chauffører her tirsdag i Københavns Byret bliver dømt for piratkørsel.
'Gør rigtigt ondt'
4x48 TaxiNord har for Avisen.dk lavet en opgørelse over antallet af ture og omsætning om natten i weekenderne.
Opgørelsen viser, at antallet af ture om natten i weekenderne er gået ned med 16 procent fra de første måneder af 2015 til 2016. Omsætningen er tilsvarende faldet med 15 procent.
- Ubers indtrængen på markedet gør rigtigt ondt på de hårdt arbejdende taxichauffører, der kører om natten til fredag, lørdag og søndag. De kører på ren provision, så det kan mærkes, når 15 procent af omsætningen forsvinder, siger Carsten Aastrup. Han er direktør for 4x48 TaxiNord, som har cirka 600 hyrevogne tilknyttet.
(Artiklen fortsætter under grafikken)
40 procents nedgang
I selskabet Taxi 4x27 Amager-Øbro mærker man også meget til, at Uber er inde i konkurrencen om at befordrer især unge mennesker rundt i Storkøbenhavn i weekend-nætterne.
- Vi kan i høj grad mærke konkurrencen fra Uber om nætterne i weekenderne. Her er antallet af ture faldet med omkring 40 procent sammenlignet med forrige år. Og nedgangen ser ud til at fortsætte, oplyser Thomas R.B. Petersen til Avisen.dk. Han er direktør for Taxi 4x27 Amager-Øbro.
Uber ER årsagen
Carsten Aastrup fra 4x48 TaxiNord er ikke det fjerneste i tvivl om, at det er konkurrencen fra Uber og ikke andre forhold, der er skyld i de færre ture for etablerede selskaber om natten.
- Det må være Uber, der er årsag til nedgangen i antallet af ture. Uber udvider jo konstant antallet af chauffører. Så vidt jeg har hørt, laver Uber aftaler med 70 nye chauffører hver uge, siger Carsten Aastrup.
Uber: Vi udvider markedet
Hos Uber mener man ikke, at man tager kunder fra de etablerede selskaber. Direktøren for Uber i Danmark, Mathias Thomsen, har tidligere sagt til Avisen.dk:
- Det kan jeg faktisk ikke se, at vi gør. Vi oplever, at dem, der kører med Uber, er en helt ny gruppe, som slet ikke har brugt den form for betalt transport før.
- Den vækst, vi har oplevet, er meget større end den tilbagegang, vi har hørt tale om i taxabranchen.
Læs Avisen.dk's artikler om Uber her.