Ove Jensen, der er ejer af Stoltze's Taxi og Turistbusser, mistede sidste år en stor del af kørslen for Nordjyllands Trafikselskab.
Han ved, at det ikke kan lade sig gøre at drive vognmandsvirksomhed for under 300 kroner i timen, hvis chaufføren skal have den lovpligtige overenskomstmæssige løn.
Derfor lød hans laveste bud til trafikselskabet på 348 kroner i timen.
Men det var ikke billigt nok for Nordjyllands Trafikselskab, der i stedet hyrede konkurrenten til at køre for 239 kroner i timen.
En pris, der er så lav, at den i branchen mistænkes for at føre til løndumping hos taxachaufførerne.
"Jeg hverken kan eller vil køre til de priser. Det kan ikke lade sig gøre, hvis man skal betale overenskomstmæssig løn til sine chauffører," siger Ove Jensen.
Konsekvensen af den tabte udbudsrunde blev, at han måtte sætte tre af sine vogne til salg, og fyre tilsvarende chauffører. Alt sammen fordi han havde budt en realistisk pris, som han endda synes, var for lavt sat.
Dyr ventetid
Det kan ifølge ejeren være svært at få selv en "realistisk pris" til at hænge sammen, når man kører for det offentlige.
Taxaerne skal nemlig stå til rådighed for trafikselskabet i omkring otte timer hver dag. Men vognmændene får kun penge fra trafikselskabet i de timer, hvor taxaerne har opgaver.
I resten af tiden må taxaerne ikke samle almindelige kunder op, men skal blot holde stille og vente. Og det er en dyr fornøjelse for vognmanden, der skal betale chaufførernes timeløn, fortæller Ove Jensen.
Ingen guldgrube
Flextrafikken er ingen guldgrube.
Derfor sætter Ove Jensen nu prisen endnu højere op til næste udbudsrunde.
"Jeg vil hellere have mindre kørsel og så tjene på det, i stedet for at have meget kørsel, der bare giver underskud," siger han.
"Jeg ved, at det betyder, at vi får mindre kørsel, så vi kommer til at skulle afskedige nogle folk, men der er ikke rigtig så meget, vi kan gøre ved det, for vi skal have forretningen til at løbe rundt."