Mange taxakunder støtter sort arbejde eller betaler overpris for turen. Det skyldes, at hver tredje taxachauffør ikke overholder reglerne.
En udbredt fidus er, at man ved at køre med mindre dæk sætter omdrejningerne i vejret, så taxameteret måler, at bilen kører længere, end den egentlig gør.
Taxinævnet i Region Hovedstaden, der fører tilsyn med de københavnske taxaer, vurderer, at 5-8 procent af vognene har en anden dækstørrelse, end hvad der er oplyst i taxameterattesten.
På den måde kan chaufføren ifølge nævnet øge indtjeningen med 5-10 procent. Taberen bliver i sidste ende kunden.
"Tallet er for højt"
Taxaer er fulde af udstyr, der skal forhindre chaufførerne i at køre sort eller tage en for høj pris for turen. Men en del chaufførerer bruger snedige metoder til at omgås reglerne.
Halvdelen af al taxakørsel i landet foregår i Københavnsområdet. En række razziaer, som Politiet gennemførte med Taxinævnet i Region Hovedstaden sidste år viser, at hver tredje taxa ikke overholder lovgivningen.
"Tallet er alt for højt, og jeg synes ikke, at der er nogen undskyldning for branchen," siger sekretariatschef Frida Gísladóttir fra Taxinævnet.
De fleste overtrædelser skyldes sjusk fra chaufførens eller vognmandens side. Det kan være et førerkort, der ikke sidder synligt i bilen, eller at bilen ikke er forsynet med det nyeste kørselsreglement, som er det dokument, man kan slå op i, hvis man er usikker på, hvad man kan forlange som chauffør eller som kunde.
Men der er også flere eksempler på, at chaufførerne fifler med vognens udstyr for at få flere penge per tur, eller for at putte pengene i egen lomme.
Forbrugerne bliver snydt
Forbrugerrådet Tænk, der kæmper for at forbedre forbrugernes rettigheder, er forarget over dæk-fidusen.
"Der skal naturligvis være overensstemmelse mellem beløbet på regningen og den distance, der reelt er kørt. Ellers bliver man jo i bund og grund snydt som forbruger,” siger Jakob Steenstrup, der er juridisk konsulent i organisationen.
Op på briksen
En anden udbredt fidus er at få kunden til at sætte sig på et bræt eller en lille briks.
Taxierne er nemlig udstyret med følere i passagersædet, der registrerer, hvornår der er en kunde i bilen.
På den måde kan chaufføren køre uden, at taxameteret bliver slået til, så han slipper for at dele indtægten med arbejdsgiveren og Skat.
Fyr dem!
Taxavognmændenes arbejdsgiverforening, Atax, kender godt til problemerne med de udspekulerede chauffører.
"Vi ser ind imellem, at chauffører bliver taget i at snyde. Ofte giver vognmændene dem bare en advarsel," siger direktør Jens Vegge Bjørck.
Han opfordrer vognmændene til at droppe advarslen og fyre chaufførerne med det samme, hvis snyderiet kan dokumenteres.
"I sidste ende handler det om branchens anseelse, og det er jo klart, at jo mere snyd der er, jo mere får branchen et blakket ry," siger han.
Vognmandens ansvar
Chaufførernes fagforening 3F mener dog ikke kun, at det er chaufførernes ansvar.
"Vi har også fået at vide fra en række chauffører, at vognmændene har sagt til dem, at de ikke skal ajourføre kørebøgerne. Så der er brodne kar i begge lejre - både vognmænd og chauffører," siger Allan Andersen, der er forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.
Det strammere greb i chaufførerne er en sag for arbejdsgiverne, mener 3F.
"Det er vognmandens ansvar at det, der foregår i bilen, er efter loven, og det er vognmanden, der skal sørge for at informere chaufføren om de pågældende regler," siger han.