Taxikrig
Taxachauffør om Uber-dom: Det har været en vildt uretfærdig kamp
Taxachaufføren Mustafa er glad for byrettens dom over seks Uber-chauffører. Uber er nemlig lig med unfair konkurrence, og det gør ondt på økonomien, mener han.
- Man hører fra mange byggearbejdere, at de mister jobbet, fordi der kommer østeuropæere til, som skal have en langt lavere løn. For mig at se er det i princippet det samme, der sker med Uber, mener taxachauffør Mustafa Abdelmajid.
- Man hører fra mange byggearbejdere, at de mister jobbet, fordi der kommer østeuropæere til, som skal have en langt lavere løn. For mig at se er det i princippet det samme, der sker med Uber, mener taxachauffør Mustafa Abdelmajid. Foto: Mathias Svane Kraft


I dag er en god dag. I hvert fald hvis man spørger taxachaufføren Mustafa Abdelmajid. Københavns Byret har nemlig fældet en klar og tydelig dom over seks chauffører fra den stærkt omdiskuterede kørselstjeneste Uber. De er alle som en kendt skyldige i det, man i daglig tale kalder piratkørsel.

En dom, der glæder Mustafa Abdelmajid. Han henter Avisen.dk's journalister ved Gl. Strand i København, hvor vi netop har afsluttet en tur med en tydeligt rystet Uber-chauffør.

- Jeg var meget glad for nyheden, det må jeg sige. Man hører fra mange byggearbejdere, at de mister jobbet, fordi der kommer østeuropæere til, som skal have en langt lavere løn. For mig at se er det i princippet det samme, der sker med Uber, siger Mustafa Abdelmajid.

Ulige konkurrence

Mustafa Abdelmajid kører for Taxi 4x27 i København. Det har han gjort i halvandet år - eller nogenlunde lige så længe, som Uber har været i Danmark.

- Det har været en vildt uretfærdig kamp. Uber kører slet ikke under de regler, vi andre skal følge, siger han og opremser en lang række krav til bilen, ham og hans vognmand.

Taxachaufføren Mustafa er lettet over dagens dom. Foto: Mathias Svane Kraft

Loven kræver nemlig, at bilen er udstyret med sædekontakter, taglygte, taxameter og en masse andre ting. Dertil kommer krav til bilens miljøvenlighed og indretning. Samtidig har Mustafa Abdelmajid blandt andet taget erhvervskørekort, et kvalifikationskursus, flexkørselskursus, handicapkursus og et kursus i konflikthåndtering. Samtidig skal han have et førerkort fra Taxinævnet, og det er næsten en lille uddannelse i sig selv, mener han.

Omvendt skal Uber-chauffører kun have et almindeligt kørekort, en forsikret bil med max 10 år på bagen og en pletfri straffeattest.

- Det er det eneste. Og det er altså ikke fair, mener Mustafa Abdelmajid.

Taxa med få klik

Mange er begejstrede for Uber, fordi man kan bestille vognen ved hjælp af en app på telefonen. Mens man venter, kan man følge vognen på sin app, og til sidst kan man betale via telefonen. Det samme kan man med app'en Taxi.eu, som 4x27 i København benytter sig af.

Vi bestiller ved hjælp af 4x27's app, og imens kan vi følge Mustafas bil på kortet. Bagefter kan man betale med både Dankort, kontanter og mobilen. Det kan man ikke med Uber, pointerer Mustafa. 

Brug for taxa

Som taxachauffører er han provisionslønnet. Derfor tjener han kun penge, når der er kunder. Og når kunderne i stedet vælger Uber, er det sværere at få økonomien til at hænge sammen.

- Det kan godt blive dyrt, hvis jeg kører hele vejen fra mit hjem i Næstved og til København, og der så ikke er så mange ture her, siger Mustafa Abdelmajid.

Selvom mange kunder er glade for Uber, mener han, at taxaerne spiller en vigtig rolle for mange.

- Efter min mening ødelægger du et helt system, hvis du ødelægger taxabranchen. Der er rigtig mange, som er meget afhængige af, at man kan få en taxa: Handicappede, syge, kommunen og mange andre. Vi løser en opgave, som Uber slet ikke gør, pointerer han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.