Talblinde Troels fra Føtex: "Du har vand i hovedet"

Den tal- og ordblinde kasseassistent, Troels Nielsen, henrykker kunderne i Føtex med sit blide væsen og venlige sind.
Den tal- og ordblinde kasseassistent, Troels Nielsen, henrykker kunderne i Føtex med sit blide væsen og venlige sind.
Den tal- og ordblinde kasseassistent, Troels Nielsen, henrykker kunderne i Føtex med sit blide væsen og venlige sind. Foto: Privat

- Du har vand i hovedet Troels.

Sådan har en tidligere chef sagt til Troels Nielsen, der er både ordblind og talblind. Men den hårde bemærkning har ikke slået ham ud. Tværtimod.

I dag arbejder han som kasseassistent i Føtex i Friheden Butikcenter i Hvidovre, hvor han ofte får rosende ord med på vejen fra de kunder, der handler hos ham.

Senest har en kunde i et blogindlæg fortalt om sit møde med den ekstremt venlige og entusiastiske medarbejder, der ikke lod sig slå ud af, at han lige skulle bruge to minutter ekstra på at indtaste et tal.

- Wow. Jeg fik lidt gåsehud på armene, og skulle lige synke en ekstra gang, da jeg hørte om, at en kunde havde skrevet sådan om mig, siger Troels Nielsen, da Avisen.dk fanger ham i en frokostpause.

Den 41-årige kassemedarbejder er i rotationsjob ved kommunen og har været ansat i Føtex siden november sidste år. Det var efter, at han med hjælp fra sin mentor på jobcentret fik afsluttet en måneds vellykket praktik i butikken. Nu har Føtex besluttet at give ham ekstravagter både tirsdag og onsdag.

- Det er bare kanon-fedt, og dagene flyver afsted, fordi jeg er så glad for at være her. Jeg giver den gas, og det allerbedste er de søde kunder, siger Troels Nielsen.

Hårdt at være arbejdsløs

Men det har ikke altid været sådan. I den Kvickly, som Troels Nielsen også har arbejdet i, oplevede han at blive talt ned til, og at man blev sur over hans fejl.

- Hvis der blev tabt noget vin på gulvet, så skulle jeg tørre det op, og de brugte mig og talte ned til mig. Det er noget helt andet her, hvor kollegerne kommer pænt ned og hjælper mig, hvis der er noget, jeg ikke kan finde ud af, siger han.

Troels Nielsen har altid vidst, at han var både ordblind og talblind og gik derfor i en specialklasse som lille. Alligevel gik han ud af 9. klasse uden et afgangsbevis og har sidenhen både været flyttemand, opvasker, kørt med post og monteret fjernsynsskærme. I en del år har han også været på kontanthjælp.

- Jeg har prøvet lidt af hvert og har altid klaret mig. Men jeg må da også ærligt indrømme, at jeg har været hængende i systemet som arbejdsløs i nogle år, og at det har været ret hårdt, siger Troels Nielsen og uddyber:

- Jeg er ikke den, der går ud og ringer på dørklokker og er god til at skrive ansøgninger og sådan noget. Computere kan jeg slet ikke finde ud af, jeg går helt i stå. Der er nok også folk, der har tænkt: Er der noget med ham der? Han virker måske lidt mærkelig, siger Troels Nielsen, der som lille også blev halvt døv på det ene øre og næsten døv på det andet.

Ét stort grin

At være ordblind og talblind kan godt give udfordringer i hverdagen. I den Føtex, hvor Troels Nielsen arbejder, har man stadigvæk kontanter i kasseapparatet. Og selvom apparatet klarer en stor del af arbejdet, har han nogle gange brug for at stoppe op og lave lidt hovedregning.

Det sværeste er, hvis folk skal hæve et par hundrede kroner over.

- Så kan jeg komme til at lave for mange nuller, så det kommer op i de 20.000 kroner, og det er jo ikke deropad vi skal vel? Jeg bliver lige lidt forvirret og jeg sidder og trykker og retter og kunderne kigger og kigger, siger Troels Nielsen.

I dag var der en vare til 49 kr. som stod til at koste 25 kr. Men på det gule tilbuds-skilt stod der kun 15 kroner.

- Den skulle altså 10 kroner mere ned i rabat. Så jeg skulle scanne og lave det om flere gange. Det er lidt pinligt at skulle bede om hjælp, ik? Men det tager man, som det kommer, siger Troels Nielsen.

Gennem årene har han lært at tackle sine udfordringer med et smil, og hvis noget gør ham usikker, griner han.

-  ‘Du skal sgu da ikke grine!’ Får jeg så at vide. Men jeg bliver bare nervøs og har måske ikke lige fået fortalt, at jeg har svært ved det.

Kan ikke blive sur

Det vigtigste ved arbejdet som kassemedarbejder er at sprede glæde i kontakten med kunderne, fortæller Troels Nielsen, der elsker at lave sjov med de mange mennesker, som kommer forbi hans kassebånd.

- En ældre dame var ved at græde af grin, fordi jeg tog så meget pis på hende, Jeg synes, det er fedt, siger Troels Nielsen, der husker mange sjove episoder.

- En ung mand havde købt roser til sin kone, og jeg spurgte, om de da ikke var til mig. Der kom også et ældre ægtepar, hvor konen jokede med, at jeg var hendes søn. Jeg fyrer bare en masse af og prikker lidt til dem. Bagefter går de nogle gange op i kundeservice og roser mig, hvilket jeg får af vide, når jeg har fri. Det er bare så lækkert, siger Troels.

Men jobbet kan også bestå i at opmuntre travle og sure kunder, senest da en mand ikke kunne forstå, hvorfor hans rabatkupon ikke var gældende længere. Og her har Troels Nielsen en kæmpe fordel.

- Jeg kan bare ikke blive sur. Der skal fandme meget til, griner han.

- Nogle kunder er skide-sure. De hiver varerne ud af hånden på en og skal bare ud af butikken. Og så siger jeg ‘stille og rolig’ og prikker lidt til dem. Kan du ikke smile lidt, du? Og så kommer der et lille smil på læben, siger Troels Nielsen.

Kollegaerne hjælper Troels, hvis det bliver nødvendigt

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.