Takeaway på den sunde måde: Sådan gør du
Det behøver ikke være usundt, bare fordi det skal være nemt og hurtigt. Få eksperternes råd til, hvordan du vælger sundere takeaway.
Pizzaen kan sagtens gøres sundere.
Pizzaen kan sagtens gøres sundere. Foto: Colourbox/free


En fransk hotdog, en pizza eller en bakke pomfritter til aftensmad. Det bliver hurtigt usundt, når det skal være nemt. Men sådan behøver det ikke være.

Faktisk kan det ofte være lige så nemt at være sund på de dage, når vi ikke har tid til at lave mad selv.

- Det er blevet relativt nemt at være sund. På Østerbro i København, hvor jeg bor, er der for eksempel sket et boom i antallet af butikker, der sælger sund takeaway og nemme færdigretter, som ofte bare skal 15 minutter i ovnen, og så har du et sundt og varmt aftensmåltid, siger Per Brændgaard, som er selvstændig ernæringsrådgiver.

Er du ikke til færdigretter og sværger til for eksempel pizza, kan du også sagtens gøre det lidt sundere, mener han.

- Der handler det jo for eksempel om at vælge fuldkornsvarianten frem for den almindelige bund og gå efter vegetarpizzaen eller bare en variant med ekstra grøntsager frem for bacon og skinke. Skal der være kød på, så vælg kylling frem for det røde kød, siger Per Brændgaard.

Selv de traditionelle fastfoodkæder sælger nøglehulsmærket mad, hvor du har Fødevarestyrelsens garanti for, at produkterne lever op til et eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre.

Nøglehullets fire budskaber er, at man skal spare på fedtet, sukkeret og saltet og spise flere kostfibre og mere fuldkorn.

Ellers er rådet fra Per Brændgaard at vælge en nøglehulsmærket færdigret i supermarkedet.

- Behøver du ikke nødvendigvis at spise varm mad hver dag, er en simpel rugbrødsmad også et nemt alternativt, og der har du jo vide rammer for at sammensætte det, så det bliver sundt, siger han.

Når du vælger færdigretter, er det især vigtigt, at du ser på varedeklarationen, før du fylder i indkøbskurven, lyder rådet fra ernæringsterapeut og madforfatter, Louise Bruun.

- Jeg vil altid råde til at vælge produktet med den korteste ingrediensliste, så man på den måde går uden om alle de mærkelige konserveringsmidler, bindemidler og smagsforstærkere, som de færreste af os har lyst til at putte i munden, siger Louise Bruun.

Men husk på, at takeaway bør være undtagelsen og ikke reglen i hverdagen.

- For det første er det dyrt at leve af takeaway, og så finder jeg det også bekymrende, hvis vi fjerner os for meget fra det, vi spiser, hvilket vi gør med færdigretter. Når vi selv laver maden, får vi automatisk også en større forståelse for, hvad der er sundt, siger Louise Bruun.

-I princippet er jeg fortaler for, at man kan spise hvad som helst. Bare du gør det med måde. En pizza smager pragtfuldt, hvis du kun spiser den en gang imellem, men spiser du den hver dag, bliver det kedeligt og meget usundt.

Eksempler på nem og hurtig mad/takeaway:

- Havregryn med mælk, frugt og nødder

- Sunde rugbrødsmadder

- Sund sandwich, for eksempel med groft brød, fedtfattig dressing og ovnbagte pomfritter

- Fuldkorns-pizza, for eksempel med fedtfattigt kød - dvs. kylling - samt løg, rød peber, majs og oregano og kun en smule ost

- Sund burger, for eksempel med fuldkornsboller, ost med lav fedtprocent og kalkunbacon

- Takeaway-salater

Kilde: Per Brændgaard

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.